Nog even geduld a.u.b. (Aflevering 2)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ lezers inzicht in de diverse werkzaamheden rond de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Dit gebeurt in samenwerking met planners en voormannen van hoofdaannemer Vital, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-bedrijven Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Deze week gaat onze aandacht uit naar Station Meent in Amstelveen Zuid.
Daar zijn al heel lang voorbereidende werkzaamheden bezig en deze zijn al ver gevorderd. In de nacht van 8 op 9 juli 2019 wordt de Gondel afgesloten tussen Jol en Praam (van maandag op dinsdagnacht) voor de plaatsing van een nieuwe lift. [Tekst gaat verder onder foto]
Het plaatsen van de lift is een unicum waar twee grote kranen aan te pas komen. De liftschachten zijn van te voren op een andere plaats gebouwd; lift, ramen, bedrading en bediening zijn erin geplaatst en dat komt als een kant- en klaarpakket op een grote trailer naar Amstelveen. Dit gaat in de toekomst op alle stations gebeuren, omdat het veel minder tijd kost dan een hele nieuwe lift bouwen. Teleurstelling: de bouwplaats wordt hermetisch afgesloten, dus u kunt niet bij dit spektakel komen kijken. Jammer, maar ook hier staat veiligheid voorop.
Nieuwe rails langs de hele lijn
Tussen station Meent en Middenhoven worden de liggers en het grint voor de nieuwe rails al voorbereid. Ook hier gebeurt iets nieuws, maar daarover volgende week meer, want dan gaan we kennis maken met een hele nieuwe 'wasmachine'. Ook bij deze klus is zwaar materieel nodig, maar dat gaat gelukkig voor een deel over het spoor en zo min mogelijk over de weg.
U ziet overigens langs het hele traject overal nieuwe bielzen liggen. Dat is als voorbereiding voor de grote operatie die tijdens de vakantie gaat volgen en er ook geen tram 5 meer rijdt.
Veiligheid staat voorop
Alvorens met de werkzaamheden aan Station Meent te beginnen heeft het bureau Amstelveenlijn een voorlichting sessie gehouden op De Pionier. Belangrijke punten waren de omleiding door het sluiten van het tunneltje via Melkweg en Praam. Bij onderzoek was gebleken dat de kinderen zich goed aan de regels hielden, maar dat ouders vaak een shortcut maakten op de rotondes. Daarom werden 2 regelaars in oranje hesjes neergezet.
De onderdoorgang was en is nog steeds dicht, maar die wordt zo snel als mogelijk weer opengesteld. Ook was een vrachtwagen voor de school geplaatst en werd de kinderen geleerd hoe om te gaan met de beruchte dode hoek. En ze werd nadrukkelijk verteld om toch vooral nooit een bouwplaats op te lopen, ook als toevallig het hek open staat. Veel te gevaarlijk!
Tekst & foto's: Henry Neeter