Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 25)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen. In aflevering 25 een kijkje in Middenhoven, waar het al aardig opschiet.
Negentig jaren geleden was een rail leggen wel een iets ander verhaal dan nu. Toen stond er een rij van een man of 30 samen een stuk ijzer te tillen om het op zijn plaats te leggen.
Toen duurde de aanleg van een kilometer spoor wel even iets langer dan we tegenwoordig gewend zijn met de moderne apparatuur.
Poortwachter en Brink
Station Poortwachter (foto hierboven) en Brink (foto bovenaan artikel) zijn zo goed als klaar. De afgelopen maand zijn twee overwegen aangelegd voor het verkeer naar winkelcentrum Middenhoven, waar supermarkten en winkeliers dagelijks worden bevoorraad. Ook zijn de parkeerplaatsen weer goed bereikbaar.
Ook de overgang naar buurtcentrum Meent en de scholen van de Pionier (foto onder) zijn vernieuwd. De gemeente heeft aangekondigd dat deze gevaarlijke oversteek met rechts en links afslaand verkeer binnenkort onderhanden wordt genomen. Bericht over een inspreekavond volgt nog, maar via deze AmstelveenZ-link wordt duidelijk welke plannen de gemeente heeft; suggesties en voorkeuren worden op de gemeentelijke informatie-avond uitgelegd.
Ook de bouw van een extra verdieping met woningen op Winkelcentrum Middenhoven (foto onder) is in de eindfase zodat de klanten binnenkort weer aan drie kanten bij het winkelcentrum naar binnen kunnen.
Brink <-- > Poortwachter
Tussen de haltes Brink en poortwachter ligt slechts enkele tientallen meters rails, de rest is nog een open greppel waar in de loop van het volgend jaar weer verder gewerkt gaat worden.
Dat er voor het oog nu weinig gebeurd komt omdat er veel machines nodig zijn om de tramlijn af te maken en die moeten allemaal weer op grote trailers naar Amstelveen worden gebracht.
Dat gebeurt als het opstelterrein achter Westwijk en de basis van het resterende stuk van de verbinding daarvoor klaar is. Daarvoor zijn veel dure machines nodig om de tramlijn af te maken en die moeten allemaal weer naar Amstelveen worden gebracht. Dat gebeurt als het opstelterrein achter Westwijk en de basis van het resterende stuk van de verbinding daarvoor klaar is.
Daar gaan de mannen van hoofdaannemer VITAL in januari mee verder want eerst gaan ze rond de kerst twee weken met een welverdiende vakantie. Dus nog even geduld, a.u.b.!
Tekst & foto's: Henry Neeter