Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 37)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen. Wij konden uiteraard niet voorzien dat de titel van deze rubriek een dubbele lading zou krijgen door de huidige coronacrisis, maar we vinden het van belang u te blijven informeren. Daarom in aflevering 37: het werk aan de Amstelveenlijn (Amsteltram), waarbij RIVM-maatregelen en voorschriften in acht worden genomen, gaat door.
Het is natuurlijk lastig om de nieuwe Amstelveenlijn vanuit huis aan te leggen, dus komen de medewerkers van Vital Infra, BAM en onderaannemers ’s morgens naar hun werk en wordt onder andere langs de Beneluxbaan datgene gedaan wat onmisbaar is om lijn 25 straks – in hopelijk betere tijden - goed te laten rijden.
Daar kunnen we wel bewondering voor hebben, net zoals voor de mensen in de zorg, brandweer, politie of chauffeurs die de supermarkten bevoorraden en anderen. De medewerkers rond de Amstelveenlijn houden zich aan de regels van het RIVM, zoals extra handen wassen, afstand houden, enz. Daarnaast zijn er aparte tijden ingevoerd om te schaften, om het aantal mensen bijelkaar te beperken.
Kronenburg
We gaan maar gewoon weer het lijntje af en beginnen bij Kronenburg, waar op het viaduct nu ook de rijweg naar de Rembrandtweg opengesteld is. Het is nog niet helemaal af, maar het duurt niet meer zolang op de rotonde.
De halte beneden bij Kronenburg is in gebruik, maar er uiteraard stappen veel minder passagiers in en uit dan verleden week.
Wel zagen we dat het GVB bezig werkt aan de indienststelling van de kaartjesautomaat. Eerst komt er stroom, dan de verbinding voor de computer, daarna de programmeur om uiteindelijk te kunnen betalen..
Overal zijn medewerkers bezig om de baanvakken verder af te maken. Zoals bij Zonnestein. Putten graven en afdekken, asfalt markeren voor toekomstige stoepranden, goten plaatsen en kabels verbinden. En je hand opsteken naar de passerende trambestuurder, die gewoon op tijd blijft rijden, maar wel z’n snelheid aanpast als zij of hij langsrijdt. Gewoon omdat ze respect hebben voor elkaar.
Ouderkerkerlaan
Omdat de kruising van de Ouderkerkerlaan bovengronds ligt, kun je pas goed zien hoeveel mensen en machines nog aan de slag zijn. Op het viaduct wordt nog beton gestort, betonnen randen geplaatst, afscheidingen gebouwd, zijn de lift en trappen in aanbouw, wordt nog gehesen, gegraven, zand en grind gestort. En ook bij de Sportlaan gaat men onverdroten voort, zodat - mogelijk in of na de zomer - de ouders zonder hinder de scholen kunnen bereiken.
Bij een totale lock down , zoals in diverse omringende landen, zal de hele planning uiteraard in duigen vallen. Vooralsnog: Nog even geduld a.u.b.
Tekst en foto's: Henry Neeter