Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 41)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In aflevering 41 de vorderingen rond de nieuwe Amstelveenlijn: overal langs het traject zie je dat er nog steeds flink wordt doorgewerkt.
Vrachtwagens en shovels die zand, maar ook veel aarde aanbrengen en langs de rails verspreiden zijn dagelijks te zien. Ook wordt gewerkt aan bovenleidingen, rails, kruisingen, voet- en fietspaden en uiteraard nog bij een paar haltes.
Retourbemaling
Wat vooral belangrijk is dat de retourbemaling bij de Sportlaan is uitgeschakeld en de bronnen bij Gondel/ Groenelaan en Sportlaan worden weggehaald. Pas eind mei worden de laatste weggehaald; Maar het begint langzamerhand écht ‘smoel’ te krijgen.
Halte Kronenburg
Halte Kronenburg in Amstelveen is nu via de lift (foto bovenaan artikelI) en ook via de trappen goed bereikbaar. Bovenop op bij de kruising/halte Kronenburg zijn wegen aangelegd en de fietspaden ten noorden van Kronenburg zijn inmiddels geopend.
Opgelet
Vanaf aanstaande maandag (20/4) is zowel de Straat van Messina tussen Beneluxbaan en Eleanor Rooseveltlaan dicht als Zonnestein tussen Beneluxbaan en Van Heuven Goedhartlaan en wordt er gewerkt aan de brugdekken. Verkeer wordt omgeleid via de rotonde Kronenburg en verkeer uit de wijk richting van Uithoorn gaat via een speciale omleidingsroute. Doorgaand verkeer richting Amsterdam of Uithoorn rijdt via de verdiepte bakken van Zonnestein en Kronenburg.
Zonnestein
Bij Zonnestein worden nog leidingen en putten verwijderd, waarbij via de tekeningen nauwkeurig wordt bekeken welke ledingen/kabels wel en niet moeten blijven.
Een belangrijk stukje werk waarbij geen fouten kunnen worden gemaakt, want hier igt op de hoek een belangrijk dataknooppunt.
Op 25 mei gaat het kruispunt open voor al het verkeer en tot en met 23 juni wordt de tijdelijke omgelegde Beneluxbaan weer gesloopt, worden fietspaden aangelegd en sloten gegraven.
Aarden voor veiligheid
Op sommige perrons – zoals hier bij halte Meent – staan grijze kasten voor de voeding van de stations en bovenleidingen. Deze moeten geaard worden en dat gaat met een speciaal apparaat, waarbij stalen stangen, die ieder zo’n twee meter lang zijn, een voor een tot wel dertig meter de bodem ingedrukt worden.
Op bijgaande foto zien we dat er een speciale kop op de stang is geplaatst die precies past onder de persstang. Dit apparaat kan met een afstandsbediening gestuurd worden, zodat voor deze actie maar één man nodig is. Op de onderstaande foto zien we dat de stang halverwege is in het daarvoor gegraven gat en aan het eind wordt de dop weer opgevist en op de volgende stang geplaatst.
Het zijn allemaal onopvallende werkzaamheden, maar oh zo belangrijk voor het straks goed functioneren van onze nieuwe tramlijn: Amsteltram 25. Het wachten is natuurlijk op de proefperiode voor de tramstellen en de bestuurders, dus Nog even geduld a.u.b!
Tekst & foto's: Henry Neeter