Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 44)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In aflevering 44 de inzet van een zeer special railsvoertuig: De Bever, die weer even terug was op het Amstelveenlijntraject.
Er moest namelijk nog een stuk rails strak gelegd worden op het laatste gedeelte van het spoor tot vlak bij het vroegere station Marne, voordat de (Amstel-)trams straks kunnen gaan proefrijden. En daarvoor kwam de stopmachine – we kennen hem als de ‘Bever’ - even terug.
Dit speciale treinstel wordt gebruikt voor grote stukken spoor en heeft 8 pikkels – 4 aan beide zijden. Bij iedere dwarsligger moet worden gestopt en door meetapparatuur, die getoond wordt op schermen in de cabine, kunnen de twee machinisten heel precies bepalen of ze op de goede plaats zijn.
Precisie met 42 ton
Aan de onderkant van het treinstel zien we van rechts naar links een drietal ingewikkelde stangen en instrumenten die in volgorde een functie hebben met ieder een aparte taak. Ze worden bediend met perslucht, waardoor de stangen omhoog of omlaag en/of opzij bewegen. Daar is veel kracht voor nodig.
Op de foto hierboven zien we de eerste handeling; er wordt een soort wiel tegen en onder de bovenkant van de rail gedrukt (zie rode pijltje) waarmee deze tot 8 cm omhoog kan worden getild - en indien nodig tot 10 cm opzij verschoven. Dat gebeurt aan de linker en rechterkant tegelijk, maar alle bewegingen zijn onafhankelijk van elkaar bestuurbaar, want een ruw stuk spoorrail is nooit helemaal recht.
Op deze bovenstaande foto zien we een tweede wiel, dat bovenop het stuk rail wordt gedrukt dat net opgetild is en zorgt dat dit precies zo hoog komt te liggen als de rest van de lijn, die eerder al gericht is.
Graaf-en stopwerk
Op de twee volgende foto’s zien we twee pikkels (dit zijn twee stangen aan beide kanten van de biels met een uiteinde wat lijkt op een platte tang, die omhoog en naar binnen kunnen bewegen en de ruimte onder de biels met grint opvullen.
Ook dit proces is computergestuurd en kan van binnenuit gecontroleerd worden, waarna de rails precies vlak ligt en de tram zonder schommelen of schokken de passagiers snel kan vervoeren.
Omdat bij iedere dwarsligger moet worden gestopt ligt de snelheid maar op 250m per uur. Omgerekend bij een dagprijs van 8000 euro kost het goed leggen van iedere biels dus 4 euro.
Tweede machine
Vervolgens wordt achter dit treinstel het achtergebleven grint zoveel mogelijk tegen de rails aangeschoven en door een tweede machine glad gemaakt. Ook kan dit speciale 42 ton zware treinstel zichzelf opdrukken en indien nodig draaien om op een parallelle rails te gaan rijden als er geen beschikbare wissels liggen of om de trailer waarmee het vervoerd wordt op en af te rijden.
Samen met de bovenleidingen en de signalering kan het spoor verder klaar gemaakt worden voor de proefperiode die over een maand begint. Het schiet lekker op, maar toch...Nog Even Geduld, a.u.b.!
Tekst & foto's: Henry Neeter