Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 48)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In deze aflevering kijken we op diverse plekken naar de voortgang rond het project Amstelveenlijn.
Tijdens de corona-lockdown lag de productie van de nieuwe trams in Spanje volledig stil, maar dat is inmiddels weer in volle gang.
Sinds 25 mei zijn drie 5G trams (Grootwagennummer 3009, 3010 en deze week 3011) bij het GVB afgeleverd en daardoor kunnen we erop rekenen dat voldoende trams aanwezig zijn om in augustus met het proefrijden te beginnen. De komende periode blijven de nieuwe voertuigen druppelsgewijs binnenstromen.
Behoedzaam wordt de nieuwe #15G tram (T3011) op het inzetspoor gezet. Later deze maand volgen meer nieuwe voertuigen. https://t.co/eCe1WNsnBI pic.twitter.com/sSC1CpcGQe
— GVB Amsterdam (@GVBnieuws) July 2, 2020
Bovenstaand een filmpje van de levering van de laatste tram bij de werkplaats in Amsterdam.
Buitenveldert: Haltes afgebroken
In Buitenveldert zijn de verhoogde perrons bij De Boelelaan en A.J. Ernststraat die dienden voor lijn 51 inmiddels afgebroken, maar wordt het verlaagde gedeelte nog gebruikt voor de lijnen 5 en 6 totdat de nieuwe halte A.J. Ernststraat - met een directe toegang vanuit het complex van de VU - is afgewerkt, zodat reizigers daar binnenkort gebruik van kunnen maken.
Oversteek
Voorbij de afslag naar het Stadshart richting Amstelveen Zuid zijn inmiddels de verlaagde trottoirs op de Keerpuntweg in de bocht bij de Sociale Verzekerings Bank (SVB) voor de oversteek naar de Beneluxbaan compleet en kunnen fietsers ongehinderd verder rijden, maar er moet in de haakse bocht wel naar twee kanten goed worden opgelet op naderende bussen en auto’s.
Ouderkerkerlaan
Bij de Ouderkerkerlaan nadert het einde van de werkzaamheden.
Aan de oostkant is de omgeving van het fietspad door de tunnel nog afgesloten door hekken voor de veiligheid het tracé ligt er mooi bij.
Boven op het viaduct wordt nog aan de voetgangerszijde aan de laatste details de hand gelegd.
De lift is klaar om passagiers van en naar het perron te brengen en de contouren van het voltooide viaduct na de grote verbreding zijn duidelijk zichtbaar.
Waardhuizen en Middenhoven
Verder naar het zuiden liggen ook de sporen naar de haltes Meent, Brink, Poortwachter en Sacharovlaan te wachten op de wielen van de nieuwe 5G trams, waarmee alle technische voorwaarden en veiligheidseisen zullen worden getest.
Als de tesfatse succes verloopt zullen de bestuurders beginnen met hun opleiding op de nieuwe lijn 25, die eigenlijk al 90 jaar bestaat! Met een tussenpoze sinds december 2013 onderhield deze lijn (bijnaam de Kronkellijn) sinds 1930 de verbinding tussen de Rivierenbuurt en het Centraal Station via de Noordelijke Amstellaan, Ferdinand Bolstraat en Vijzelstraat.
Vroeger fungeerde een tram ook als snelle postverbinding met de brievenbus achterop de tweede wagen, die op het Station geleegd werd en via het oude Postkantoor aan de Oosterdokskade door de PTT via de trein verder werd gebracht naar binnen- en buitenland. Snel en zeker milieu (nog) onbewust; alleen moest je voor half zes wel hard rennen om die tram te halen.
Tekst en foto's: Henry Neeter [Video GVB, Twitter]