Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 53)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In aflevering 53 gaan we dieper in op de testperiode van de nieuwe Lijn 25, ofwel de Amsteltram die op 13 december 2020 moet gaan rijden met passagiers.
Na enkele eerdere verkenningsritten is de testperiode voor Lijn 25 (de Amstelveenlijn) inmiddels officieel begonnen en zullen we in twee afleveringen zoveel mogelijk wegwijs maken zodat Amstelveners weten wat er gebeurt en hoe de tram (type 15G) functioneert.
Test technische systemen
Allereerst worden de technische systemen door het GVB getest, waaronder wissels, signalering en verwarming. In oktober wordt gestart met de opleiding van de ongeveer 300 bestuurders, die nodig zijn om de lijn met de geplande regelmaat te laten rijden. Dit werd reeds op 31 augustus bekend gemaakt op het opstelterrein in Westwijk, waarbij bestuurders, directeuren en managers aanwezig waren.
Klaar voor de winter
Afgelopen juli (tijdens een hittegolf) stond tramstel 3002 in de Duitse plaats Minden al in een speciale klimaatkamer (van +45 tot -25 graden) om onder grote temperatuurverschillen alle systemen en functies van de 15G tram te testen, volgens het Programma van Eisen.
Voor Nederland is één tramstel tien dagen lang als type getest tussen min 20 en plus 35 graden Celsius. Het model is bij dezelfde fabrikant gebouwd, inclusief de trams die in Amsterdam (gaan) rijden zijn dat 62 stuks. Er wordt in deklimaatkamer gemeten hoe snel de tram opwarmt en afkoelt en wordt de K-waarde (het aantal watt per vierkante meter per graad Celsius) bepaalt, wat belangrijk is voor het energieverbruik van zo’n tram en om te kijken of dit voldoet aan de gestelde eisen.
Rijden en stoppen
De tram moet 500 kilometer hebben gereden zonder storingen. Er worden remmen getest op een nat en een droog spoor, met belading en zonder - en ook het geluid wordt gemeten. Ook wordt getest wat er gebeurt als de tram ontspoort en hoe die weer op het spoor kan worden gezet. De Brandweer krijg instructies hoe de deuren opengaan, hoe de tram ontruimd kan worden, de stroom eraf kan en hoe ze de tram kunnen optillen. En als alles volgens de wettelijke regels goed is gegaan volgt een indienststellingsbesluit en mogen passagiers worden vervoerd (gepland 13 december).
Airco
In lijn 25 zit airconditioning, waarbij het niet te koud of te warm wordt (een verschil met voorganger Lijn 51) voor de reizigers, die meestal maar een korte tijd in de tram zitten. Er zitten natuurlijk grote ramen in deze trams maar er kan geen dubbelglas gebruikt worden vanwege het gewicht. De bestuurder kan het klimaat in zijn cabine zelf regelen en zijn ramen kunnen ook verwarmd worden om te zorgen dat die niet beslaan, wat belangrijk is voor de veiligheid. En per rijtuig kunnen 50 passagiers zitten en 125 staan.
Bij een dubbel tramstel – wat meestal het geval zal zijn – kunnen dus 350 mensen tegelijk van Amsterdam Zuid (Strawinksylaan) tot de halte Westwijk en vice versa. We zullen de tram vaak zien rijden maar om in te stappen; Nog even geduld a.u.b.!
Henry Neeter