Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 54)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In aflevering 54: alles over de 15G tram die dienst gaat doen als Lijn 25 (Amsteltram) op de vernieuwde Amstelveenlijn.
De 15G trams van het type URBOS 100 zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en bestaan uit 5 gekoppelde modules die rusten op 3 truckstellen waarvan 2 zijn aangedreven.
De trams zijn bi-directioneel, met een bestuurderscabine en deuren aan beide zijden. Er wordt zuinig omgegaan met energie, door een airconditioning installatie die voorzien is van een warmtepomp en een aandrijflijn die bestaat uit moderne en energiezuinige IGBT techniek (transistors voor hoge spanningen), die standaard zijn ingebouwd om remenergie terug te voeden aan het net.
Aluminium
De tramstellen bestaan uit aluminium delen en staan op een truckstelconcept waarbij alle wielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Dit systeem vermindert de geluidshoeveelheid en de slijtage en heeft rustige, comfortabele rijeigenschappen.
Bij de constructie is gebruik gemaakt van duurzame materialen die voor circa 92% recyclebaar zijn. De maximale snelheid is 70 km/u en de maximum versnelling en remvertraging zijn 1,2 m/s2 met de bedrijfsrem.
Interieur 15G tram
Bij het ontwerp van het interieur is ruim aandacht besteed aan een goede doorstroming van de reizigers, onder meer door een volledig vlakke vloer.
Er zijn twee multifunctionele ruimtes met toegang tot brede deuren met een instaphoogte van 31cm vanaf de straat, waardoor passagiers makkelijk in en uit kunnen stappen. Er is ook een uitschuifbare plank zodat passagiers, die gebruikmaken van hulpmiddelen als kinderwagens en rolstoelen, ook goede toegang hebben.
Comfortabel en veilig
Comfortabele stoelen, airconditioning en goed zichtbare reizigersinformatie zorgen verder voor modern comfort in de 15G. Grote ramen, in combinatie met volledig zicht door het hele voertuig, geven een gevoel van transparantie en veiligheid. Als het donker is zorgt heldere en energiezuinige LED-verlichting voor hetzelfde effect.
De sociale veiligheid wordt verder verhoogd door de aanwezigheid van intercom en televisiecamera’s in een gesloten circuit.
De bestuurder doet zijn werk in een volledig afgesloten cabine, met eigen airconditioning en een ergonomisch gevormd bedieningspaneel.
De raamstijlen geven de bestuurder maximaal zicht op de baan en het overige verkeer. Camerabeelden geven zicht op de deuren en op het totale interieur wat ook de passagiersveiligheid verhoogt.
Vroeger
De orginele Lijn 25 (vroeger een Amsterdamse lijn) rijdt sinds 14 december 2013 niet meer, maar nu komen ook het bestemmingsdisplay met een groot lijnnummer en de lijnkleuren dus terug. Nog even een foto van vroeger, maar om in de 15G te rijden moeten we wachten tot 13 december 2020, dus, Nog even geduld, a.u.b.!
Tekst & foto's Henry Neeter