Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 57)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In aflevering 57 gaan we dieper in op de bestuurders van de nieuwe Lijn 25 en de werking van de tram.
We zien de laatste weken al regelmatig de nieuwe Lijn 25 over het Amstelveenlijntraject rijden want er moeten zoals bekend driehonderd bestuurders worden opgeleid om met de gekoppelde tramstellen te kunnen rijden, voordat op zondag 13 december 2020 de nieuwe dienstregeling in gaat.
Defensief rijden
Iedere bestuurder moet eerst een reguliere opleiding volgen die negen weken duurt. Ze beginnen met een e-learningmodule, gevolgd door een training op de speciale 15G-simulator (15G is het typenummer van de tram, red.). Pas in de laatste fase wordt gereden met de 60 meter lange gekoppelde trams, waarbij geleerd wordt om defensief te rijden. Vooral in de bochten (met name in Amstelveen Zuid) is het van belang voor reizigerscomfort om niet te snel weer op te trekken. Ook moet op de haltes heel nauwkeurig worden gestopt, zodat er makkelijk en veilig in- en uitgestapt kan worden.
Koppeling tramstellen
Bij de koppeling van twee tramstellen moeten de bumpers worden verwijderd. Ook komt er een afscheiding die moet verhinderen dat iemand via het koppelingsstel naar de andere zijde van de tram kan oversteken; dat is veel te gevaarlijk natuurlijk. De tram heeft overigens ook een ander belsignaal dan de oude Lijn 51 en trekt sneller op dan we gewend zijn. Door de hekken langs de baan, die verhinderen dat iemand zomaar de rails oversteekt, hebben bestuurders en passagiers een verhoogd gevoel van veiligheid.
Automaten in de tram
LET OP! Er staan geen automaten meer op alle haltes: alles gebeurt in de tram zelf. De schermen met de halteaanduidingen geven de verwachte aankomsttijdentijden en deze gegevens vinden we ook terug op de ‘stempelautomaat’, waarbij op het schermpje staat op welke halte een passagier is in- of uitgestapt. Ook hangen er meerdere camera’s in het voertuig zodat onregelmatigheden en/of vernielingen altijd geregistreerd worden.
Bestuurders blij
Bestuurders ervaren door de overwegend rechte baan en de viaducten het rijden met de tram als comfortabel, stabiel en duidelijk. De wissels worden automatisch, of met knoppen bediend via een voor- en achter transponder.
De eerste zorgt ervoor dat een wissel naar links of rechts beweegt, de laatste meldt zich weer uit, zodat het wissel weet dat de tram er overheen is gereden. Met de hand bedienen gebeurt alleen als de automatische sturing niet werkt (elke tram die die aangemeld is, stuurt de wissels automatisch in de goede richting voor die specifieke lijn). En als het mis gaat is er altijd nog het ouderwetse met de hand bediende wisselijzer aan boord.
Bus 55 kondigt Tram 25 aan
Inmiddels rijdt er ook al een mooi beschilderde bus 55 tussen Amsterdam Zuid en de achterzijde van industrieterrein Legmeer waarop nog eens trots wordt vermeld dat Lijn 25 er is. Maar echt instappen kan pas over vier weken, dus echt Nog (heel even) geduld a.u.b.!
Tekst & foto's: Henry Neeter