Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 57)

Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In aflevering 57 gaan we dieper in op de bestuurders van de nieuwe Lijn 25 en de werking van de tram.

We zien de laatste weken al regelmatig de nieuwe Lijn 25 over het Amstelveenlijntraject rijden want er moeten zoals bekend driehonderd bestuurders worden opgeleid om met de gekoppelde tramstellen te kunnen rijden, voordat op zondag 13 december 2020 de nieuwe dienstregeling in gaat.

Defensief rijden

Iedere bestuurder moet eerst een reguliere opleiding volgen die negen weken duurt. Ze beginnen met een e-learningmodule, gevolgd door een training op de speciale 15G-simulator (15G is het typenummer van de tram, red.). Pas in de laatste fase wordt gereden met de 60 meter lange gekoppelde trams, waarbij geleerd wordt om defensief te rijden. Vooral in de bochten (met name in Amstelveen Zuid) is het van belang voor reizigerscomfort om niet te snel weer op te trekken. Ook moet op de haltes heel nauwkeurig worden gestopt, zodat er makkelijk en veilig in- en uitgestapt kan worden.

Koppeling tramstellen

koppeling_tram_lijn25_neeter_nog.jpg

Bij de koppeling van twee tramstellen moeten de bumpers worden verwijderd. Ook komt er een afscheiding die moet verhinderen dat iemand via het koppelingsstel naar de andere zijde van de tram kan oversteken; dat is veel te gevaarlijk natuurlijk. De tram heeft overigens ook een ander belsignaal dan de oude Lijn 51 en trekt sneller op dan we gewend zijn. Door de hekken langs de baan, die verhinderen dat iemand zomaar de rails oversteekt, hebben bestuurders en passagiers een verhoogd gevoel van veiligheid.

Automaten in de tram

LET OP! Er staan geen automaten meer op alle haltes: alles gebeurt in de tram zelf. De schermen met de halteaanduidingen geven de verwachte aankomsttijdentijden en deze gegevens vinden we ook terug op de ‘stempelautomaat’, waarbij op het schermpje staat op welke halte een passagier is in- of uitgestapt. Ook hangen er meerdere camera’s in het voertuig zodat onregelmatigheden en/of vernielingen altijd geregistreerd worden.

scherm_tram25-neeter_nog.jpg

Bestuurders blij

Bestuurders ervaren door de overwegend rechte baan en de viaducten het rijden met de tram als comfortabel, stabiel en duidelijk. De wissels worden automatisch, of met knoppen bediend via een voor- en achter transponder.

cockpit_tram25_neeter_nog.jpg

De eerste zorgt ervoor dat een wissel naar links of rechts beweegt, de laatste meldt zich weer uit, zodat het wissel weet dat de tram er overheen is gereden. Met de hand bedienen gebeurt alleen als de automatische sturing niet werkt (elke tram die die aangemeld is, stuurt de wissels automatisch in de goede richting voor die specifieke lijn). En als het mis gaat is er altijd nog het ouderwetse met de hand bediende wisselijzer aan boord.

Bus 55 kondigt Tram 25 aan

Buslijn 55 01_1.jpg

Inmiddels rijdt er ook al een mooi beschilderde bus 55 tussen Amsterdam Zuid en de achterzijde van industrieterrein Legmeer waarop nog eens trots wordt vermeld dat Lijn 25 er is. Maar echt instappen kan pas over vier weken, dus echt Nog (heel even) geduld a.u.b.!

tram25_stalling_henry_neeter_nog.jpg

Tekst & foto's: Henry Neeter


Meer nieuws

Amstelveen van voorheen gisteren 20:37

Amstelveen van voorheen (223)

Amstelveen - AmstelveenZ.nl duikt op zondagen in het verleden van Amstelveen en toont daarbij foto’s van vroeger. In aflevering 223 weer eens een fraaie ansichtkaart van Plein 1960, genomen in de richting van de Rembrandtweg.

112 gisteren 17:07

Jonge straatrover gepakt dankzij hulp buurtbewoner; mes gevonden

Amstelveen - De politie heeft zondag aan het einde van de middag mede dankzij een alerte buurtbewoner een verdachte van een straatroof gearresteerd in Amstelveen Zuid. De politie vond ook een mes dat de verdachte had weggegooid op een schoolplein aan Orion. 

Algemeen 28 nov. 2020 11:06

Kinderen betuigen spijt na brandje in papiercontainer

Amstelveen - In de wijk Middenhoven moest de brandweer er gistermiddag aan te pas komen om een brandje in een papiercontainer te blussen. De brand was onststaan doordat kinderen klein vuurwerk in de klep hadden gegooid.

Advertorial Verkeer & Vervoer 28 nov. 2020 09:00

Elektrisch, hybride of waterstof? Hyundai heeft het

Amstelveen - Stil en schoon vervoer. Beter voor het milieu. Geen uitstoot. Hyundai zet vaart achter het elektrisch rijden in Nederland. Zij is het enige automerk dat keuze biedt uit alle denkbare elektrische aandrijflijnen: volledig elektrisch, hybride, plug-in hybride en waterstof. Welke duurzame mobiele oplossing je zoekt; Hyundai heeft het. Nu en in de toekomst! Nieuwsgierig? Kom de modellen bekijken bij Goldcar in Amstelveen.