Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 7)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote infrastructurele projecten in Amstelveen. De vernieuwing van de Amstelveenlijn loopt nog altijd op schema: honderden medewerkers zetten zich dagelijks in om deze grootste spoor-ombouwklus in Europa tot een succes te maken.
Het hele project van de Amstelveenlijn staat onder leiding van projectdirecteuren Jaap Blokland van VolkerInfra en Bas de Jong van Amsteltram, die hiervoor projectleider was van de vernieuwing van de stations op de Oostlijn van de Amsterdamse Metro. De Jong is gespecialiseerd in social response en nieuwe samenwerkingsvormen, waardoor men bij deze megaklus app-groepen is gaan gebruiken en korte lijnen zijn gevormd om snel te kunnen schakelen.
Dat moet ook wel als we bedenken dat er normaal per dag tussen zeven uur ’s morgens en elf uur ’s avonds steeds in twee groepen van 300 – of tijdens deze hectische zes weken in de zomer van 2019 – 500 mensen met 13 verschillende nationaliteiten aan de gang zijn.
Achter de schermen
Op het speciale kantoor in Amstelveen werken hiervoor de mensen achter de schermen; planning, ontwerp (zie foto kruispuntmaquette), logistiek, uitvoering, veiligheid, omgevingsmanagers, boekhouding en inkoop om de theoretische plannen om te zetten in werkschema’s, materialen die op tijd worden aan- en afgevoerd en natuurlijk dat iedereen zijn centjes krijgt.
Resultaat
De manier van werken heeft wel degelijk resultaat want tot nu toe is er weinig of geen vertraging geweest, waren er geen bedrijfsongevallen waardoor ergens het werk moest worden stilgelegd en wordt het tijdschema volgens de planning gevolgd. Amstelveners zien het werk dagelijks met grote stappen vooruitgaan, wat weer makkelijker is geworden door de plaatsing van webcams bij de haltes Kronenburg en Sportlaan. Maar we zijn nog niet aan het einde.
Station Onderuit krijgt een lift
De afgelopen weken is er ook flink gewerkt aan halte Onderuit. Het hele station krijgt een volledig nieuwe indeling met andere trappen en een lift, waarvan de schacht al is voorbereid en het cement deze week gestort.
Op de foto zien we ook dat de dag na het storten met een waterslang de bovenlaag wordt behandeld, waardoor deze ruw wordt en een beter hechtingslaag vormt voor de verdere aankleding van de perrons. Ook blijft er net als vroeger een bocht in de rails omdat dit station tussen de rails blijft liggen.
De komende weken worden ook weer bergen werken verzet tijdens de intensieve zomeroperatie: dus nog even geduld a.u.b.!
Tekst & foto's: Henry Neeter