Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 8)

Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 8) Foto: Henry Neeter

Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote infrastructurele projecten in Amstelveen. In deze aflevering de werkzaamheden bij de Amstelveenlijn-kruising Zonnestein: van bouwput naar station.

In de eerste week van augustus begon Zonnestein al duidelijke contouren te krijgen door de werkzaamheden van de voorgaande periode die begonnen op 14 juli 2019. Sporen werden toen verwijderd, perrons afgebroken, waterkelders aangelegd, de zes ton zware en éénendertig meter lange balken bij de Sportlaan en de vierentwintig meter lange balken bij Zonnestein en Kronenburg geplaatst voor de ondersteuning van de rotonde, de onderdoorgang uitgegraven en begonnen de betonvlechters aan hun grote klus, waarvan het grootste gedeelte nu klaar is.

Zij moeten ervoor zorgen dat de bodem en wanden een solide basis vormen voor al het toekomstige verkeer zodat trams, auto’s, vrachtwagens, motoren en voetgangers zonder moeite op de plaats van bestemming kunnen komen. Fietsers en rollators gaan niet door de bak. Zij blijven op de rotonde op maaiveldniveau. 

Ankers en stiftdeuvels

Daarbij moet met van alles rekening worden gehouden. Kabels, waterafvoeren, waterkelders en zijwanden moeten als een grote legpuzzel aan en in elkaar gelegd worden met een gedeelte van de voor de hele Amstelveenlijn ingekochte 3.300 ton! wapeningsstaal.

 

Op de bovenstaande foto ziet u één van de – met een speciale boor - schuin geplaatste ankers die ervoor zorgen dat de stalen zijwanden rechtop blijven staan. De palen werden bij deze klus niet geheid, maar – in verband met de geluidsoverlast die dat zou geven – in de grond getrild. Daarna werden de wanden met grote moeren strak gezet, waarna begonnen kon worden met het lassen van de stiftdeuvels. Die zien eruit als grote spijkers (foto hieronder), maar het zijn de hechtijzers voor de later te storten betonwanden.

Op Kronenburg waren dat 25.400  (vijfentwintigduizendvierhonderd) en op Zonnestein 23.700 (drieëntwintigduizend zevenhonderd). En die werden door twee ploegen - ondanks de hitte in die weken - in zo een korte tijd gelast tussen acht uur ’s morgens en elf uur ’s avonds dat de werkers een speciale premie ontvingen van de directie! Petje af!

Een woud van kranen

Vermoedelijk is bijna iedereen in de eerste week van augustus met open mond langs de enorme hoeveelheid kranen gereden of gelopen, die toen opgesteld waren. Materialen werden ingehesen, platen gelegd en het eerste beton werd gestort, aangevoerd door 17 betonmolens per uur. Dat was maar een klein gedeelte van de in totaal 16.000 m3 die voor dit kolossale project wordt gestort.

Volgende week tonen we u de verdere vootgang op Zonnestein. Het werk is nog niet klaar, maar de volgende periode wordt wel de spannendste, want aan het eind  moeten de trams weer gaan rijden. Nog even geduld, a.u.b!

Tekst en foto's: Henry Neeter


Reacties