Nog even geduld a.u.b! (Project A9, Aflevering 3)
Amstelveen - In de rubriek 'Nog even geduld a.u.b.!' volgt AmstelveenZ.nl de ontwikkelingen rond het grootste infrastructurele bouwproject van Amstelveen: de vernieuwing van de A9. In deze aflevering meer over de aanleg van een vrij bijzondere verkeersoplossing bij het viaduct van de A9 met de Keizer Karelweg.
Om voldoende ruimte te hebben voor de aanleg van de vernieuwde snelweg door Amstelveen moet de verkeersafwikkeling bij de Keizer Karelweg ter hoogte van het A9-viaduct tijdelijk worden aangepast. Hier wordt een zogenoemde ‘Haarlemmermeeraansluiting’ gerealiseerd, die gebruikt kan worden om een autosnelweg aan te sluiten op een lokale weg. Dat heet in vaktermen een divergerende diamantaansluiting (afgekort DDI, Diverging Diamond Interchange).
Divergerende diamantaansluiting (DDI)
Een DDI heeft dezelfde doorstroming als de huidige inrichting van de Keizer Karelweg onder de A9, maar neemt simpelweg minder ruimte in beslag. Een van de de eerste DDI's in Nederland werd toegepast bij de aanleg van de Rijnlandroute tussen Katwijk en de A4 bij Leiden (foto boven en onder). Het is een type verkeersplein waarbij rijbanen korte tijd wisselen van rijrichting waardoor minder verkeerslichten nodig zijn, en dát bevordert weer de doorstroming van het verkeer.
Voorbeeld van DDI bij de A4 (Beeld: Henry Neeter)
Vlak voordat de rijbanen elkaar kruisen kan verkeer rechtsaf de snelweg op en andersom. Er zijn inmiddels wereldwijd sinds 2009 vele DDI’s aangelegd, zelfs met vijf rijbanen. Een DDI is altijd maatwerk; vóór de realisatie wordt het ontwerp dan ook getest onder weggebruikers in Amstelveen.
Door dit kruispunt zo in te richten heeft VeenIX de ruimte om te bouwen en kan het verkeer bovendien gebruik blijven maken van de op- en afritten 5 Stadshart Amstelveen. Aan de oostkant van de Keizer Karelweg komt bovendien een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers zodat het langzame verkeer van het snelle gescheiden wordt.
Meer ontwikkelingen
Inmiddels is ook het voorlopige eindpunt van de Museumtram ten Noorden van de A9 klaar (inclusief het perron). Hier kunnen de museumtrams keren, zodat zij in het seizoen kunnen blijven rijden op het grootste deel van het traject tussen Amsterdam en Amstelveen.
Rijkswaterstaat heeft op de projectwebsite ook een actuele Hinderkaart online staan (zie hier) waarop bijvoorbeeld is te zien dat de Burgemeester Rijnderslaan voorlopig is afgesloten.
Informatiebijeenkomst A9 Amstelveen
We attenderen u er ook graag op dat op woensdag 12 mei om 20.00 uur een online informatie-avond (webinar) wordt gehouden over de werkzaamheden aan de A9 in Amstelveen. Meer informatie en aanmelden voor het webinar kan via deze link (klik hier).
Tekst & foto's: Henry Neeter