Amstelveen - Een kapotte wasmachine. Een vergeten rekening die uitgroeit tot een groot probleem. Afgesloten worden van het energienetwerk vanwege een betalingsachterstand. Het lijkt ver van ons bed, maar het kan iedereen overkomen. Soms verandert een leven in één week. Dan is er acuut hulp nodig. Precies daar springt Stichting UrgenteNoden Amstelveen (SUN) in: het noodhulpbureau dat financiële nood direct kan opvangen.
Verschil maken
‘Wij kunnen écht snel het verschil maken’, begint voorzitter Bill Admiraal. ‘Gemeenten doen hun best, maar soms kan hulp niet snel (genoeg) worden geregeld. Dan ontstaan onnodig grote problemen. Wij zorgen dat dat niet gebeurt.’
SUN werkt via hulpverleners die namens cliënten aanvragen indienen. De stichting beoordeelt vervolgens of noodhulp kan worden verleend. ‘Wij zijn geen hulpverleners’, benadrukt coördinator Patricia Kuiters. ‘Wij werken via professionals die de situatie van de cliënt kennen. Op hun deskundigheid vertrouwen wij volledig.’
De kracht van SUN ligt in snelheid. Waar regelingen soms weken duren, kan de stichting binnen een uur tot een week helpen. ‘Een kleine schuld kan razendsnel uitgroeien tot een ramp,’ zegt secretaris Henk Jurriansen. ‘Wij brengen rust terug en bieden perspectief.’
Vier manieren
SUN biedt hulp op vier manieren: giften voor urgente financiële problemen, supermarktbonnen bij acute broodnood, sociale leningen zonder rente voor wie terugbetaling kan dragen en als kenniscentrum voor lokale hulpverleners. Niet elke aanvraag wordt gehonoreerd; soms bestaat al een andere regeling. Zo blijft de hulp doelgericht en effectief.
Die aanpak bewijst zijn waarde. Een alleenstaande moeder uit Amstelveen kon haar fiets, haar enige vervoermiddel, niet meer gebruiken. Via haar hulpverlener kwam ze bij SUN terecht. Binnen twee dagen stond een opgeknapte fiets klaar, geregeld via lokale partners. ‘Zo simpel kan het zijn’, zegt Patricia. ‘Maar het effect is groot: ze kon haar leven direct weer oppakken.’ Een ander gezin had een kapotte wasmachine. Geld voor een nieuwe was er niet. SUN keerde een gift uit waarmee snel een vervangend exemplaar in huis stond. Een andere man had dringend eten nodig. Zijn
uitkering was rond, maar de bankrekening nog niet. Dit zou binnen twee weken gebeuren. Hij ontving via SUN boodschappenbonnen om eten te kopen.
SUN biedt ook sociale leningen. Zo dreigde een vrouw afgesloten te worden van het energienetwerk vanwege een betalingsachterstand. ‘Wij hebben die betaald. Twee dagen later loste ze het bedrag zelf af. Dat is een sociale lening,
zonder rente. Zo voorkom je hoge heraansluitingskosten en ellende.’
Bij inwoners in schuldhulpverlening kan SUN bijspringen wanneer een nieuwe schuld ontstaat en het schuldhulptraject dreigt te worden beëindigd. ‘Zonder onze hulp zou iemand terugvallen in de schulden,’ zegt Patricia. ‘Met onze bijdrage blijft het perspectief op een schuldenvrije toekomst behouden.’
Zicht op herstel
De stichting helpt alleen wanneer er zicht is op herstel. ‘We doen niets wat een druppel op een gloeiende plaat is,’ zegt Bill. ‘Het moet écht verschil maken.’
SUN draait bijna volledig op vrijwilligers en donaties. De gemeente betaalt de vaste kosten; alle noodhulp wordt gefinancierd door particulieren. De aanvragen liggen tussen de 50 tot 2000 euro.
‘Het zijn niet alleen mensen met een kleine beurs die hulp vragen,’ benadrukt Henk. ‘Een scheiding, ziekte of ontslag kan iedereen overkomen. Dan is het fijn dat er in Amstelveen een plek is waar niet eerst formulieren, maar mensen het verschil maken.’
Donateurs: Club van 100
Om ook in de toekomst inwoners te ondersteunen, zoekt SUN donateurs. Naast eenmalige bijdragen wil SUN 100 Amstelveners voor langere tijd aan zich binden. De ‘Club van 100’, inwoners die fiscaal vriendelijk 1000 euro als periodieke gift doneren. ‘Met die steun kunnen we nóg meer mensen helpen’, zegt Patricia. ‘Want één ding weten we zeker: het kan ons allemaal overkomen.’
Meer informatie via: www.sunamstelveen.nl
Dit artikel verscheen eerder in de november-editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 103.