Onderweg op de A9: de wisselbaan komt eraan

De in- en uitrit van de wisselbaan komt te liggen ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel.

Amstelveen - Er wordt, zoals bekend, met man en macht gewerkt aan de vernieuwing van Rijksweg A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). Naast een verbreding van rijbanen, de aanleg van een verdiepte ligging, de realisatie van drie overkappingen en het plaatsen van nieuwe geluidsschermen, maakt ook de aanleg van een nieuwe wisselbaan een belangrijk onderdeel uit van de maatregelen die in opdracht van Rijkswaterstaat worden uitgevoerd door aannemer VeenIX. ‘De wisselbaan is een rode draad in het weguitbreidingstraject Schiphol-Amsterdam- Almere (SAA), waar het A9BAHO-project onderdeel van uitmaakt,’ zegt Lammert Postma, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Hij vertelt alles over het nut en de noodzaak van de extra wisselbaan op de A9.  

In de eerste plaats, wat is een wisselbaan?

‘Het is simpelweg een extra rijstrook (of twee) in het midden van de snelweg die in de spits in één richting wordt opengesteld. In 1993 werd in Nederland de eerste wisselbaan in gebruik genomen tussen Muiden en Diemen, in eerste instantie als carpoolwisselstrook. Alleen voertuigen die carpoolers bij zich hadden mochten de strook aanvankelijk gebruiken, maar dat hield juridisch geen stand. In september 1994 werd de wissel strook opengesteld voor alle auto’s. De wisselbaan is sindsdien een beproefd concept gebleken om de verkeersdruk te reguleren.’

Hoeveel wisselbanen zijn er in Nederland?

‘Inmiddels telt Nederland vier wisselbanen. Bij de Coentunnel in Amsterdam, bij de Spijkenisserbrug in Spijkenisse, bij de Algerabrug in Capelle aan den IJssel en dus de wisselbaan tussen knooppunt Gooimeer (Hogering Almere) en knooppunt Diemen op het traject A6-A1-A9, die 2 rijstroken telt. Straks wordt deze wisselbaan uitgebreid met 1 rijstrook tussen Diemen en Ouderkerk aan de Amstel. Het is dan met voorsprong de langste wisselbaan van Nederland, met een lengte van circa 24 kilometer.’

Waarom een wisselbaan op de A9?

‘Door de aanleg van een wisselbaan kan meer verkeer verwerkt worden en dat levert pure tijdwinst op voor weggebruikers. Ook vraagt een wisselbaan minder ruimtebeslag dan dat er aan beide zijdes een extra rijstrook zou worden gerealiseerd. Ook al is het maar één rijstrook die wisselend in één richting open is, de wisselbaan kan straks 2440 auto’s per uur afwikkelen. Je kan het voor verkeer van en naar Amstelveen zien als een soort express lane in de spits. Je kan er bij knooppunt Diemen op of af, maar hoe verder je moet, hoe meer tijdsvoordeel het oplevert.’

Waar kunnen weggebruikers straks op de A9 de wisselbaan op en af?

‘De in- en uitrit van de nieuwe wisselbaan komt te liggen ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel, grofweg tussen Elsenhove in Amstelveen en de Ouderkerkerplas in Ouderkerk. In de ochtendspits zal de wisselbaan worden opengesteld voor autoverkeer vanuit ’t Gooi/Almere richting Amstelveen/Amsterdam en in de avondspits vanuit Amstelveen/Amsterdam richting ’t Gooi/Almere.’

Dus de wisselbaan is straks alleen in de spits open?

‘In principe wel, maar de wisselbaan kan ook worden ingezet als het plotseling heel druk wordt op de weg, bij voorbeeld in weekenden als veel mensen terug naar huis gaan van een dagje recreatie. Als de intensiteit erom vraagt kan de wisselbaan dus worden open gesteld, maar per saldo zal de wisselbaan alleen in de spits worden opengesteld.’

Hoe werkt dat precies, een wisselbaan openen en sluiten? 

‘Er komt veel technologie en complexe software bij kijken. De intensiteit van het weggebruik wordt gemeten via elektronische lussen in het wegdek. Als de wisselbaan opengesteld moet worden mag deze natuurlijk alleen in één richting open en is het noodzaak dat er geen verkeer van de andere kant komt. Er zitten strenge beveiligingsmechanismen in. De bediening wordt verzorgd door de verkeerscentrale in Velsen. Vanwege de strenge veiligheidseisen gaat er, voordat de wisselbaan in gebruik kan worden genomen, een bijzonder intensief testtraject aan vooraf.’

Schermafbeelding 2024-04-30 om 13.43.50.png

Schermafbeelding 2024-04-30 om 13.43.56.png

Is het gebruik van een wisselbaan met 1 rijstrook wel veilig?

‘Ja, een wisselbaan is relatief veilig. Dat komt omdat alleen personenauto’s (en motoren) gebruik mogen maken van de wisselbaan, waardoor over het al gemeen een homogene verkeersstroom ontstaat. Gebruikers worden minder afgeleid en wisselbanen worden veel gebruikt door weggebruikers die vaak dezelfde route rijden en daardoor er varen zijn. Dat zorgt voor een gelijkmatige doorstroming. En mocht er een pechgeval zijn, dan is de wisselbaan breed genoeg om eromheen te rijden.’

Wordt er nu al gebouwd aan de nieuwe wisselbaan?

‘Zeker, volop. Bij knooppunt Holendrecht is al een fly-over (een lange betonnen constructie die over andere snelwegen heengaat en meestal toegepast wordt in een knooppunt) over de A2 gebouwd en daar wordt nu gewerkt aan een dive-under (een soort verdiepte bak waarin de wisselbaan onder een toerit en een rijbaan door gaat) bij de A9. Die fly-over en dive-under zijn noodzakelijk om de middenberm van de A9 (waar de wisselbaan komt te liggen) te bereiken. Met de aanleg van de Gaasperdammertunnel bij Amsterdam is al volop rekening gehouden met de nieuwe wisselbaan. De Gaasperdammertunnel heeft zelfs een aparte tunnelbuis, die al uitvoerig is getest. Die nu nog ongebruikte tunnelbuis ligt samen met de fly-over te wachten om straks aangesloten te worden op de wisselbaan die we nu bij Ouderkerk aan de Amstel aan het bouwen zijn. Als de wisselbaan straks operationeel is, zal dat zorgen voor een capaciteitsuitbreiding van 50 procent voor doorgaand verkeer van en naar de A1.’

Tot slot, wanneer is de wisselbaan klaar?

‘De verwachting is dat de wisselbaan eind 2026 gereed is. Dat is net wat eerder dan dat de verdiepte ligging bij Amstelveen voltooid is (2027), maar weggebruikers moeten dus nog even geduld hebben.’

4 lamert postma klein.jpg

Lammert Postma

Dit artikel verscheen eerder in de mei-editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 88.

Meer nieuws

Algemeen gisteren 11:22

GroenLinks pleit voor gratis condooms voor jongeren

Amstelveen - GroenLinks Amstelveen heeft de gemeenteraad voorgesteld om eenmalig gratis condooms uit te delen. Dat zou moeten gebeuren op de Internationale Dag van de Seksuele Gezondheid (4 september), in bijvoorbeeld P60 of op Uilenstede. 

Algemeen 12 jul 2025 09:00

14 augustus herdenking bij Indië-monument

Amstelveen - De Stichting Herdenking Gevallenen Nederlands-Indië werd op 8 december 2003 opgericht in Amstelveen met als doel het levend houden van de nagedachtenis aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in het voormalig Nederlands-Indië. Sindsdien wordt jaarlijks, zo ook in 2025, op 14 augustus een herdenking gehouden bij het Indië-monument in het Broersepark.

Algemeen 11 jul 2025 16:36

Nieuwe rotondes Oranjebaan officieel geopend

Amstelveen - De twee nieuwe rotondes op de Oranjebaan zijn op vrijdag 11 juli 2025 officieel geopend door Herbert Raat, wethouder Verkeer van Amstelveen, en Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam. Met het hijsen van de vlaggen van de gemeente Amstelveen en de Vervoerregio markeerden zij de samenwerking.

Algemeen 11 jul 2025 13:52

Duurzaamheidsvisie Amstelveen sterk, uitvoering vraagt aanscherping

Amstelveen - De gemeente Amstelveen heeft stevige ambities op het gebied van duurzaamheid en wil daarmee vooruitlopen op landelijke en Europese doelen. Dat blijkt uit een onderzoek van de rekenkamer naar het beleid tussen 2020 en 2025. Hoewel het huidige beleid nog tekortschiet om alle doelen te behalen, ziet de rekenkamer duidelijke inzet én kansen voor verbetering in sturing, voortgang en realiteitszin.

Algemeen 11 jul 2025 13:12

Jessica Snoek benoemd tot bestuurslid van Stadsfonds Amstelveen

Amstelveen - Tijdens de Raadsvergadering van 9 juli jl. is Jessica Snoek door de gemeenteraad benoemd als bestuurslid van Stadsfonds Amstelveen. Zij volgt Daan Kroone (voorzitter KHN Amstelland, eigenaar van DAY tapas bar en van Sunday Amstelveen) op, die wegens drukke werkzaamheden zijn bestuursfunctie als vertegenwoordiger van de horeca neerlegt.

Algemeen 11 jul 2025 11:15

Gemeenteraad stemt in met voorstel PvdA en CDA: 'eerlijke indexatie voor culturele instellingen'

Amstelveen - De gemeenteraad heeft woensdagavond 9 juli ingestemd met een voorstel van de PvdA en het CDA om beter te kijken naar de loongevoeligheid van culturele instellingen. De motie, die op het nippertje werd aangenomen met 19 stemmen voor en 17 tegen, vraagt het college om te onderzoeken of, en voor welke instellingen, maatwerk nodig is bij subsidiëring.