Amstelveen - Binnenkort kiezen kinderen uit groep 8 een middelbare school. Met een ruim en kwalitatief uitstekend scholenaanbod in Amstelveen en omgeving zijn er genoeg opties. Van tweetalig onderwijs op elk niveau tot leren in de praktijk en van een tussenjaar tot extra uitdagingen en handvatten. Waar ga jij de komende schooljaren doorbrengen? In aflevering 8: Florencius.
Groep 9 als tussenjaar
Als je na groep 8 nog niet toe bent aan de brugklas, biedt Florencius in Amstelveen groep 9. In dit tussenjaar werk je niet alleen aan de basisvakken, maar staan ook ontwikkelingen zoals zelfvertrouwen en sociaal-emotionele vaardigheden centraal. De visie is dan ook dat als je goed voor je lichaam zorgt, lekker in je vel zit, zelfvertrouwen hebt en je je veilig voelt, de basis stevig genoeg is om verder aan je IQ te werken.
Doelen
De keuze om voor groep 9 te kiezen, kan voor elk kind anders zijn. De een wil een passender schooladvies, de ander is nog jong en nog niet klaar voor de overgang naar de brugklas. Wat de reden ook is: bij Florencius staat het kind centraal. Door middel van een individueel ontwikkelplan wordt er per kind bekeken wat het nodig heeft. Aan het begin van het jaar is er een nulmeting, waar ookeen intelligentieonderzoek onderdee lvan is. Zo speelt Florencius in op de behoeften van het kind.
Jef Roelofse is zorgcoördinator bij Florencius: ‘Voor sommige leerlingen betekent het dat ze werken aan hiaten uit eerdere leerjaren, voor anderen betekent het dat we leerlingen uitdagen door alvast kennis te maken met vo-vakken. Maar het kan ook zijn dat leerlingen hier voor een heel ander doel zijn, bijvoorbeeld voor de sociaal-emotionele ontwikkeling of executieve functies die nog niet helemaal ontwikkeld zijn. Per kind bieden we een ontwikkelplan dat geheel op de wensen en doelen aansluit.’
4Q’s
Hanna Broersen is leerkracht van groep 9 en vertelt over de 4 Q’s: ‘In het ontwikkelplan werken we met EQ, SQ, FQ en IQ. SQ gaat over het zelfvertrouwen. Hoe zit je in je vel en hoe zit het met je zelfvertrouwen? Bij EQ kijken we vooral naar hoe je met anderen omgaat en FQ draait om de balans tussen actie en rust. Het IQ staat vaak centraal op school, terwijl wij de gehele holistische benadering belangrijk vinden. We willen dat de kinderen weer aan gaan voor leren. En dat vinden we veel belangrijker dan alleen maar de focus op het IQ. Als de basis stevig genoeg is en de overige drie Q’s in balans zijn, is er ruimte genoeg om verder te werken aan het IQ.'
Ontwikkelplan
Aan de hand van het ontwikkelplan wordt er gekeken naar wat de leerlingen nodig hebben. ‘Per leerling bekijken we de 4 Q’s. We kijken naar de talenten en ontwikkelpunten en daar komen dan doelen uit. Deze zetten we om in actiepunten, waarna we een leerplan opstellen. We gaan ook altijd met de kinderen in gesprek: wat wil je zelf nog leren?’, vertelt Jef. ‘We geven kinderen verantwoordelijkheid dat zij zelf kunnen groeien in hun ontwikkeling door betrokken te zijn bij hun leerproces. Ze maken echt allemaal een eigen ontwikkeling door, dat is mooi om te zien.’
Hanna vult aan: ‘het is echt een gaaf tussenjaar met een specifiek aanbod, waarin we werken aan de mindset, maar waar ook vakken als Nederlands, Engels, Wiskunde en Natuur- en Scheikunde voorbij kunnen komen. We bekijken dat ook per jaar. Zo zijn er wel eens jaren dat de leerlingen bijvoorbeeld rekenkundig heel sterk zijn, maar kunnen ze voor Nederlands iets meer begeleiding gebruiken. Maar doelen kunnen ook meer gericht zijn op emoties benoemen, grenzen aangeven of leren plannen. Zo is er voor iedereen een persoonlijke aanpak. Ons doel is dat we een goed en veilig klimaat bieden en kinderen de aandacht kunnen geven, waardoor ze zelfverzekerd uitstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. We maken de basis zo stevig, dat ze het straks zelf kunnen op de grote middelbare school.’
Florencius Amstelveen
De Savorin Lohmanlaan 2
1181 XM Amstelveen
Tel. 020 640 81 18
www.florencius.nl/groep9
De hele onderwijsspecial is te vinden in de januari/februari editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 85.