Onderwijsspecial: Hermann Wesselink College - Met een open blik de wereld in
Amstelveen - Internationalisering en kunst en cultuur zijn pijlers die aan de basis liggen van wereldburgerschap op het Hermann Wesselink College. Deze kernaspecten komen overal in terug, van internationale projecten tot de vrijdagmiddagactiviteiten en van uitwisselingen tot lunchconcerten. Met tweetalig onderwijs op elk niveau enlessen van 80 minuten onderscheiden ze zich van de andere scholen in Amstelveen en omgeving.
Tweetalig onderwijs
‘Het tweetalig onderwijs dat we aanbieden op elk niveau is een concreet voorbeeld van de manier waarop wij het wereldburgerschap in ons onderwijs verweven’, begint Katja Klip, conrector op het HWC. ‘Maar het gaat verder dan dat. Een van onze ambities is dat we van collega’s verwachten dat ze bij het geven van de les ook verder kijken dan alleen het vak in het hier en nu in Nederland. Dat je het bredere perspectief erbij betrekt. Hoe mooi is het dat je kunt leren over andere landen door het nieuws erbij te betrekken en steeds verder te kijken hoe het in andere delen van de wereld is? Iets dat wij vanzelfsprekend vinden, is voor anderen weer totaal anders. We proberen dit niet alleen door tweetalig onderwijs aan te bieden, maar ook door het organiseren van culturele workshops, themaweken of de mogelijkheid van een speciale reis naar Ghana, waar je je bewust wordt van je westerse levensstijl.’
Bewustwording
‘We hopen met deze insteek de leerlingen bij te brengen dat het goed is om een open houding te hebben naar elkaar’, vult Pauline de Die, teamleider tweetalig havo/vwo onderbouw, aan. ‘Geen vooroordelen te hebben naar elkaar maar eerst te leren, te vragen en te horen. Dat leerlingen leren dat hoe jij het kent, niet vanzelfsprekend is. Juist die bewustwording is de kracht. Dat is precies wat we hopen dat leerlingen meenemen uit de buitenlandse reizen die ze met school maken. Hier wordt in de klas achteraf ook over doorgepraat. Alles in het kader van wereldburgerschap en bewustwording.’
De Die vervolgt: ‘We hebben elk jaar activiteitenweken. Zo hebben we bijvoorbeeld een themadag sociale media waar leerlingen meer leren over het gebruik van sociale media. Ook dit is een onderdeel van wereldburgerschap, want de gevaren van en omgangsvormen op sociale media gelden overal ter wereld. Rond de feestdagen is er een themadag over vluchtelingen. De leerlingen kijken een documentaire over de reis die een vluchteling heeft afgelegd en kunnen hun vragen stellen aan een vluchteling, die zijn verhaal komt vertellen. Ook op deze manier leren we leerlingen verder de wereld in kijken.’
Creativiteit
Naast het wereldburgerschap is creativiteit belangrijk op het HWC. ‘We bieden veel creatieve vakken aan’, vertelt Klip. ‘Denk aan drama, muziek, tekenen en handvaardigheid. Er worden lunchconcerten georganiseerd, maar ook avondconcerten. Leerlingen die veel en graag met muziek en toneel bezig zijn, krijgen zo de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen en podiumervaring op te doen. Op vrijdagmiddag bieden we activiteiten waar leerlingen zich kunnen inschrijven voor verschillende clubjes, variërend van lezen en tekenen tot programmeren en spelletjes spelen.’
‘Internationalisering en kunst en cultuur komen in het hele DNA van de school terug. Wij willen leerlingen opleiden tot wereldburgers en wij bekijken op welke manieren ze ervaringen kunnen opdoen zodat ze hun blik kunnen verbreden en meer begrip kunnen opbrengen voor de ander. Dat we dat kunnen bieden op onze school is verrijkend en zorgt ervoor dat je als leerling een mooie ontwikkeling doormaakt’, sluit Klip af.
Hermann Wesselink College
Startbaan 3
1185 XP Amstelveen
020 645 97 51
www.hethwc.nl
school@hethwc.nl
De hele onderwijsspecial is te vinden in de januari/februari editie van AmstelveenZ Magazine, nummer 95.