Online supermarkt Picnic van start in Amstelveen
Amstelveen - De populaire online supermarkt Picnic gaat ook bezorgen in Amstelveen. Amstelveners kunnen zich vanaf vandaag met de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst.
De websuper zegt met de uitbreiding naar Amstelveen tegemoet te komen aan de wens van talloze inwoners. Vanaf woensdag 15 september bezorgen de opvallende elektrische wagentjes boodschappen gratis en tegen de laagste prijs ook in Amstelveen aan huis. De online supermarkt gaat van start met 15 autootjes en 30 runners (bezorgers). Aan het eind van dit jaar zal dat aantal zijn uitgebreid naar 20 wagentjes en 45 runners.
Inschrijven bij Picnic-app
De ruim 40.000 huishoudens in Amstelveen kunnen zich vanaf nu met de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn.
Lokaal distributiepunt
De bezorging vindt plaats vanuit een lokaal distributiepunt aan de Zijdelweg 3 in Amstelveen. Een jaar terug breidde de populaire online supermarkt al uit naar de regio Zaanstreek-Waterland en voegde toen Haarlem, Purmerend, Edam, Volendam en Monnickendam toe aan zijn bezorggebied. “We konden toen vanuit onze Amsterdamse hub ook al een klein stukje van Amstelveen beleveren”, zegt medeoprichter van Picnic Michiel Muller. Nu is Picnic dus beschikbaar in heel Amstelveen
Amstelveen Picnic
Muller noemt Amstelveen een gezinsstad bij uitstek. Al jaren is er een trend gaande waarbij jonge gezinnen uit de hoofdstad naar de zuiderbuur vertrekken. Vier jaar terug verhuisden zelfs de meeste Amsterdamse gezinnen met kinderen in de leeftijd 0-3 jaar naar Amstelveen. Dat zijn nu basisschoolleerlingen. Hun ouders zijn veelal aan het werk en zijn maar wat blij als ze de boodschappen aan ons kunnen uitbesteden. Zo houden zij kostbare tijd over voor leuke dingen met het gezin.”
Uitbreiding
Picnic startte in september 2015 in Amersfoort en heeft inmiddels 650.000 klanten in ruim 125 Nederlandse plaatsen die hun boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen met een van de ruim 1000 elektrische bezorgwagentjes. De omzet verdubbelde in 2020 naar 500 miljoen euro, in 2021 moet dat 1 miljard zijn. Onlangs kondigde de websuper aan gerobotiseerde distributiecentra te gaan openen in Utrecht, Rotterdam en Zwolle.
Duurzame bezorging
De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s, doordat consumenten niet meer naar de supermarkt hoeven te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door klanten zijn besteld. Op die manier gaat niets verloren.
Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.