'Operatie bypass' A9 Amstelveen op schema: maandag al het verkeer over fluisterasfalt
Amstelveen - De werkzaamheden aan de A9 bij Amstelveen liggen dit weekeinde vooralsnog goed op schema. Ondanks de niet al te beste weersomstandigheden (zeker gisteren met veel wind en regen) hebben de intensieve werkzaamheden vooralsnog geen vertraging opgelopen en zal de volledige 'bypass' (tijdelijke rijstroken) maandagochtend om 05.00 uur in gebruik kunnen worden genomen.
Uitgerust met fluistersfalt
De bypass is volledig uitgerust met extra stilasfalt, ook wel dubbellaags ZOAB-fijn genoemd. Dit 'fluisterasfalt' reduceert het geluid van verkeer aanzienlijk. Op de oude A9 lag enkellaags ZOAB.
De zuidelijke rijbaan van de bypass (richting Utrecht) met fluisterasfalt werd eind februari al in gebruik genomen na een weekendafsluiting. Na dit weekend wordt dus ook de noordelijke rijbaan van de nieuwe bypass ingebruik genomen; vanaf dan rijdt dus al het verkeer over fluisterasfalt. [NB: Op de foto bovenaan dit artikel is de bypass te zien - met de nieuwe tijdelijk oprit vanaf de Keizer Karelweg richting Haarlem]
Rijkswaterstaat meldt vanaf het uitkijkpunt aan het Kazernepad, waar geïnteresseerden gisteren en vandaag tot 15.00 uur live de werkzaamheden konden volgen én tekst en uitleg kregen over de werkzaamheden, dat de operatie goed verloopt.
Ondanks het slechte weer lieten diverse geïnteresseerden zich op het uitkijkpunt informeren door medewerkers van VeenIX en Rijkswaterstaat over het monsterproject.
Waarom een bypass?
De bypass bij Amstelveen is aangelegd zodat al het verkeer om de werkzaamheden aan de A9 bij Amstelveen kan heenrijden. Door de bypass heeft aannemer VeenIX ruimte om aan de noordzijde van de A9 te starten met de bouw van de 'bak' voor de verdiepte ligging van de nieuwe snelweg.
Als de noordelijke bak gereed is en het verkeer daar over heen kan rijden (vermoedelijk 2024), zal het werk voor de verdiepte bak aan de zuidelijke kant beginnen. Dan wordt de bypass die nu is aangelegd weer gesloopt. Het monsterproject zal vermoedelijk in 2027 gereed zijn.