‘Parkeerbeleid Amstelveen Noord is dweilen met de kraan open’
AMSTELVEEN – De op handen zijnde gedeeltelijke uitbreiding van het betaald parkeren in Amstelveen Noord lost niets op en is dweilen met de kraan open.
Dat stelt de ChristenUnie Amstelveen. ‘Het echte probleem moet worden aangepakt’, zegt CU-fractievoorzitter Bert de Pijper. De partij wil bijvoorbeeld bekijken of in het zuiden van Amstelveen in de nabijheid van haltes en stations van de Amstelveenlijn en/of andere OV-lijnen, P+R’s parkeerterreinen kunnen worden gerealiseerd, zodat forenzen al veel eerder op het Openbaar Vervoer stappen dan in Amstelveen Noord.
Gratis
De parkeeroverlast in steeds meer delen van Amstelveen Noord is groot, vooral omdat veel forenzen hun auto’s in de 'gratis' Amstelveense straten parkeren om vervolgens Amsterdam in te trekken. Parkeren in Amstelveen Noord is voor veel forenzen dus nog altijd de oplossing om aan het betaalde regime in Amsterdam te ontkomen, ook al werden de eerste betaalde zones in diverse straten in Amstelveen Noord al ingevoerd.
Dichtbij Amsterdam
De langparkerende forenzen kiezen nu natuurlijk gewoon voor de Amstelveense straten ernaast waar het parkeren nog altijd vrij is: zo dicht mogelijk bij de grote stad dus. Dat zorgt voor grote parkeeroverlast bij Amstelveense bewoners (en bedrijven) in Randwijck, Uilenstede, Kronenburg en Kostverloren.
Zuidelijke parkeervoorzieningen
Volgens de ChristenUnie ligt een deel van de oplossing in het toevoegen van zuidelijker gelegen (nieuwe) parkeervoorzieningen
Zuidelijke P+R
‘De ChristenUnie zal het college vragen om met een plan te komen om reizigers naar Amsterdam, zuidelijker in hun reistraject het OV als verder reismiddel te laten kiezen. Nagegaan moet worden of in het zuiden van de gemeente Amstelveen in de nabijheid van haltes / stations van de Amstelveenlijn en/of andere OV-lijnen P+R’s parkeerterreinen kunnen worden gerealiseerd’, zegt De Pijper.
Publiciteistcampagne
Ook vindt De Pijper dat het college, zo mogelijk met de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn, een publiciteitscampagne dient te ontwikkelen om reizigers die naar Amsterdam reizen, eerder in hun reistraject (op zuidelijker gelegen haltes), van het OV gebruik te laten maken.
Echte oplossing
‘Tenslotte moet het college met OV-bedrijven en eventueel andere instanties, overleggen in hoeverre subsidiëring van OV-kosten mogelijk is voor reizigers die hun auto bij een zuidelijker gelegen halte parkeren en verder met het OV naar Amsterdam reizen. Wij kiezen voor een echte oplossing van het parkeerprobleem in Amstelveen Noord”, stelt De Pijper.
Gemeenteraad
Het college van B en W wil de betaalde (vergunning) zones in Amstelveen per 1 januari 2018 gedeeltelijk uitbreiden. De gemeenteraad beslist er komende woensdag over. De eenmansfractie van de CU zal een poging wagen om de andere partijen te overtuigen bovenstaande oplossing voor de parkeerproblemen in Amstelveen Noord te komen.