Politiek klaar met moeizame relaties tussen huurders en verhuurders sociale woningen
Amstelveen - Drie politieke partijen (VVD, D66 en Lijst Höcker) in Amstelveen zijn wel zo'n beetje klaar met de moeizame communicatie die bewoners van sociale huurwoningen ondervinden met hun sociale woningverhuurders. De partijen willen een oplossing en hebben vragen afgevuurd op het College van B en W.
Raadslid Jacqueline Höcker (Lijst Höcker) verzoekt (samen met VVD-raadslid Paul Feenstra en raadslid D66 Tawros Aslanjan) het College van B en W over de klachten van huurders van Eigen Haard.
De partijen melden meerdere keren vanuit de media te zien en te horen hebben gekregen dat sociale woningverhuurders een moeizame communicatie met bewoners hebben. 'Vaak wordt geen reactie gegeven op klachten, wordt er niet gereageerd en wordt te weinig onderbouwd wat redenen zijn dat de communicatie moeizaam gaat. Bewoners van sociale huurwoningen voelen zich met regelmaat van de klok niet gehoord en ervaren daardoor onveiligheid'.
Raadslid Jacqueline Höcker van Lijst Höcker: “Wanneer je in een sociale huurwoning woont mag je verwachten veilig te wonen met de zekerheid dat goed gereageerd wordt op klachten. Onderhoud van de woning, goede communicatie met de verhuurder en een adequaat antwoord op vragen zou vanzelfsprekend moeten zijn. Meerdere wooncorporaties zou de kwaliteit van dienstverlening verhogen”.
Als voorbeeld noemt Höcker deze week de Smeenklaan waar er sneeuw op de galerijen en hallen was gekomen waardoor juist ouderen en mensen met fysieke beperking niet naar buiten konden en durfden. De lokale omroep RTVA besteedde daar een item aan.
VVD-raadslid Paul Feenstra: 'Ons geduld is op. Na alle kritiek is het nu hoogtijd dat Eigen Haard verbeteringen laat zien. Wij verwachten van het College dat zij samen met de Bewonersraad, Eigen Haard scherp blijft aanspreken op de noodzakelijke kwaliteitsverbetering. Om huurders optimaal te bedienen, is kennis van de huurder en een actieve samenwerking met de huurder gewenst. Dit betekent dat er actief gewerkt moet worden aan het opbouwen van een langdurige relatie met de huurder'
'Het daadwerkelijk kennen van je huurder en bijbehorende behoeften en het afstemmen van je dienstverlening hierop is essentieel', vult Tawros Aslanjan, D66-woordvoerder wonen, aan.
De schriftelijke vragen van de partijen zijn te vinden via deze link.