Problemen met aandrijving motoren Lijn 51
Amstelveen - De opmerkelijk hoge uitval van Lijn 51 wordt met name veroorzaakt door een slecht functionerende aandrijving van de motor. Het wordt nog een flinke een uitdaging om Lijn 51 de komende winter in de lucht te houden.
Dat blijkt uit een interview op de website wijnemenjemee.nl van Vervoerregio Amsterdam met GVB-woordvoerder Rob Hageman. De 51 wordt in maart 2019 uit de roulatie gehaald (reizigers zijn dan aangewezen op bus 55, die niet overal stopt), maar het wordt voor de toestellen nog een hele kluif om de laatste winter te overleven. 'Waar vroeger de problemen met name werden veroorzaakt door de systeemomslag tijdens de rit, vormt nu de aandrijving van de motor het belangrijkste probleem', aldus Hageman in het artikel.
Het GVB meldt dat geprobeerd wordt de in totaal 29 sneltrams zoveel mogelijk op te lappen. Dat houdt ook in dat niet altijd de voltallige vloot kan worden ingezet en het is bovendien geen garantie dat Lijn 51 minder zal uitvallen. Het GVB zegt haar uiterste best te doen om Lijn 51 zo goed mogelijk in de lucht te houden.
Hageman, die recent tegenover AmstelveenZ namens GVB excuses aanbood aan reizigers voor de vele storingen bij lijn 51, zegt dat de systeemwisseling (van ondergronds naar bovengronds) storingsgevoelig is, maar dat de metrotrams door het intensieve gebruik van de toestellen aan het einde van hun Latijn zijn.
De 51-toestellen blijken te kampen met opstartproblemen, remsysteemstoringen en slecht functionerende oude elektronica. Ondertussen noemt Amstelveens wethouder Rob Ellermeijer (VVD), de problemen met Lijn 51 een hoofdpijndossier, zo tekende stadszender AT5 op.