Project A9: Museumtram blijft rijden
Amstelveen - De voorbereidende werkzaamheden voor de verdieping en verbreding van Rijksweg A9 door Amstelveen zijn inmiddels in volle gang. In aflevering 6 van de rubriek ‘Onderweg op de A9’: wat gebeurt er met de Museumtramlijn? Het antwoord daarop is helder: die blijft tijdens de bouw van de A9 rijden op een groot deel van het traject.
Om dat mogelijk te maken is in februari gestart met het aanbrengen van extra tijdelijke voorzieningen aan de noordzijde van de A9, waar een tweede spoor komt te liggen waar de historische trams kunnen keren. Ook komt er een halte waar bezoekers van de Museumtramlijn in- en uit kunnen stappen.
Pas- en meetwerk
Fred de Roode, Hoofd Infrabeheer van de Elektrische Museumtram Amsterdam liet eerder al weten dat sinds oktober 2020 samen met Rijkswaterstaat wordt gekeken naar hoe dat goed vorm te geven. ‘We hebben veel pas- en meetwerk te doen, maar de samenwerking verloopt voorspoedig. De samenwerking met Rijkswaterstaat gaat niet alleen over het spoor, maar ook over het onderhoud en restauratie. Door de tijdelijke voorziening moesten we wagens die twee richtingen op kunnen restaureren.’
Voor de verbreding van de A9 wordt onder andere het viaduct bij het Kazernepad (waar de Museumtrams overheen rijden) verwijderd, zodat er ruimte komt voor de tijdelijke extra autorijstroken aan de zuidkant van de A9 (bypass) waar over eerder in deze rubriek werd geschreven. De Kazernepadbrug zal medio 2021 verdwijnen.
Tijdelijke brug
Om de verbinding tussen Amstelveen noord en zuid voor fietsers en voetgangers over het Kazernepad toch in stand te houden, wordt een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug gebouwd. In de afgelopen jaren passeerden talloze trams uit de collectie van de Museumtramlijn het viaduct over de A9 (Burgemeester van Sonweg) richting Oude Dorp en Bovenkerk, maar de Museumtram kan helaas niet over de tijdelijke brug die zal worden aangelegd. Tijdens de werkzaamheden aan de A9 zal de tram dus niet verder rijden dan de noordzijde van de Rijksweg.
Maar dankzij de extra tijdelijke voorzieningen die nu worden aangelegd kan de Museumtram toch in het seizoen blijven rijden tussen Amsterdam en Amstelveen: begin februari werd al gestart met het weghalen van het oude spoor en ook is al een gedeelte van het fi etspad verlegd. Momenteel zijn de werkers bezig met de aanleg van het benodigde tijdelijke spoor én de tijdelijke halte voor de Museumtram.
Nieuwe overkapping
De verwachting is dat eind 2026 de A9 in Amstelveen verdiept is aangelegd en dat de nieuwe overkappingen gebouwd zijn. Vervolgens gaat de gemeente de overkappingen inrichten. Dit gebeurt naar verwachting in 2027: vervolgens kan de Museumtram weer haar gehele originele route rijden en de A9 via de nieuwe overkapping passeren. De Museumtramlijn en een in twee richtingen te berijden fi etspad van het Kazernepad worden in de nieuwe situatie iets verlegd. Het Kazernepad wordt daarbij ook voorzien van een voetpad, zodat ook een veilige route voor voetgangers ontstaat.