Schouwburg Amstelveen kan letterlijk het dak op
Amstelveen - Schouwburg Amstelveen wil de start van het nieuwe culturele seizoen begin september op bijzondere wijze van start laten gaan met een uniek buitenevenement op het dak van de Schouwburg-parkeergarage in het Stadshart. De gemeente juicht het initiatief toe en heeft aangegeven het evenement financieel te steunen.
Dat meldt de gemeente in een persbericht: ‘Na maandenlange afwezigheid is het weer mogelijk om het theater te bezoeken. Schouwburg Amstelveen zet de start van het nieuwe seizoen luister bij met het evenement 'Het dak eraf!'op de naastgelegen parkeergarage.'
Nieuw publiek
Amstelveen stelt dat de Schouwburg met het evenement inwoners wil verleiden om weer een voorstelling te bezoeken. De schouwburg hoopt met het evenement, maar ook met een nieuw marketingsysteem en noodzakelijke aanpassingen aan het entreegebied, een nieuw publiek te bereiken. De gemeente Amstelveen steunt de Schouwburg daarom met een garantiesubsidie van een kleine 40.000 euro.
‘Door de onzekerheden rond de coronamaatregelen heeft de Schouwburg Amstelveen geen promotie kunnen maken voor het komende seizoen. Nu de programmering rond is, wil zij met het evenement Het dak eraf! het culturele aanbod alsnog kenbaar maken bij het publiek en het theaterseizoen openen op een bijzondere locatie, namelijk het dak van de naastgelegen parkeergarage', zegt wethouder Herbert Raat (Kunst & cultuur, VVD).
Raat vervolgt: 'Een gevarieerd cultureel aanbod is juist in deze tijden dat Amstelveners minder op reis gaan en hun vrijetijdsbesteding dichterbij huis zoeken van groot belang voor de stad. Dit vernieuwende evenement waarbij de schouwburg op creatieve wijze de schade door de coronacrisis teniet wil doen, juichen wij toe. De tijd is veranderd en voorstellingen worden niet alleen meer binnen de muren van het theater aangeboden.'
Investeren
De gemeente stelt dat er meer nodig is om nieuw en breder publiek te trekken en te behouden. Daarom wil de schouwburg investeren in een nieuw marketingsysteem, het Smart Marketing Platform. Hiermee krijgt de instelling meer inzicht in haar bezoekers, zodat zij het publiek beter leert begrijpen, bereiken en van dienst kan zijn. Verder zijn er voor de anderhalvemetersamenleving aanpassingen nodig aan het entreegebied. Schouwburg Amstelveen wil haar publiek daarmee het vertrouwen geven dat theaterbezoek weer verantwoord is en maakt het bezoek dan ook zo aangenaam mogelijk.
Onzekerheid door wegvallen inkomsten
Door de coronacrisis zijn de inkomsten uit kaartverkoop, horeca en verhuur bij de schouwburg weggevallen. Daarnaast is lang onzekerheid geweest over de programmering voor het nieuwe theaterseizoen. Hierdoor kon geen brochure met voorstellingen worden uitgebracht en komt de kaartverkoop nu pas op gang. Ook voor komend seizoen staat de instelling voor (financiële) uitdagingen. Door de anderhalve meter maatregel is de capaciteit van de schouwburg met 70 procent gedaald.
Het dak eraf!
Het evenement vindt, onder voorbehoud van de benodigde vergunning, plaats van 1 tot 6 september. Er staan zowel middagvoorstellingen voor kinderen als avondvoorstellingen voor jongeren en volwassenen gepland.