Silence of the Tides: film van Amstelveense producent die je absoluut niet mag missen
Amstelveen - Een film die in- en uitademt met de getijden van de Waddenzee terwijl het de breekbare relatie tussen mens en natuur verkent. De Amstelveense producent Annemiek van der Hell heeft met de documentaire Silence of the Tides, samen met regisseur Pieter-Rim de Kroon (Winnaar Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire) een meesterwerk geproduceerd. Een voorvertoning is maandag 7 maart 2022 te zien in Cinema Amstelveen. Annemiek vertelt waarom we deze film absoluut niet mogen missen.
Kun je me vertellen over je Amstelveense roots?
‘Ik woon alweer 15 jaar in Amstelveen en ben dus geen geboren en getogen Amstelveense. We zijn, toen de kinderen jonger waren, verhuisd naar Amstelveen vanuit Amsterdam. De kinderen zijn inmiddels weer terugverhuisd naar Amsterdam en mijn man en ik wonen nog in Amstelveen, met veel plezier!’
Wat is je achtergrond?
‘Ik heb theater -en filmwetenschap gestudeerd aan de UvA en tijdens mijn studie ontdekte ik al snel dat ik productie doen erg leuk vond. Heb o.a. met medestudente/vriendin samen het Openluchttheater Amsterdamse Bos ontdekt en opgezet. Na de studie aangenomen bij VPRO Villa Achterwerk en daar van alles gemaakt, van documentaire tot animatie tot comedyshows.’
Wat is er zo mooi aan het vak van documentaires maken?
‘Documentaires zijn mijn passie net zoals speelfilms dat zijn. Het mooie van het vak is dat het altijd begint met een idee dat je dan verder gaat uitwerken met een regisseur. En als het dan lukt om financiering hiervoor te vinden en als dan, uiteindelijk, de film in première gaat en het publiek je film komt bekijken is dat zo geweldig!’
Je bent je eigen bedrijf begonnen. Wat doet Windmill Film precies?
‘Windmill Film ontwikkelt en maakt documentaires en speelfilms voor televisie en de bioscoop, liefst met een internationale potentie zodat het een internationale co-productie kan worden. Daarnaast distribueren we ook films voor de bioscoop met Windmill Film Distribution.’
Is het zo dat je een hele lange adem moet hebben voor het maken van docu’s voordat de financiering ervan eindelijk rond is?
‘Een heel erg lange adem inderdaad. Het gebeurt ook wel dat filmmakers al beginnen met filmen ook als er nog geen financiering rond is. Ontwikkelingen die je voor de film moet vastleggen houden geen rekening met deadlines van fondsen. Noch de hoofdpersonen. Dus heel vaak is het zo dat makers al aan de slag gaan en gedurende het draaiproces proberen de financiering rond te krijgen.’
Welke prijzen heb je reeds op je naam staan?
‘Dit zijn onder andere een Gouden Kalf NFF, Chrystal Bear Berlinal en Academy Award.’
Kun je vertellen hoe het idee voor Silence of the Tides is ontstaan?
‘Silence of the Tides is ontstaan doordat ik een oproep zag staan van een paar regels voor het maken van een film over het Waddengebied. Ik wist direct dat ik die film wilde maken ook al was het toen eind november 2016 en was de deadline begin januari 2017. Een onmogelijke opdracht want er was nog geen regisseur, geen filmplan, geen distributieplan: helemaal niets! Toen heb ik regisseur Pieter-Rim de Kroon gevraagd of hij wilde meedenken en zo zijn we begonnen. We wisten al heel snel dat het de film over het hele, internationale Waddengebied moest gaan, dat het een film zonder interviews, voice-overs en muziek moest worden.Een film over de ademhaling van het Wad en de relatie tussen mens en natuur.
We besloten ook toen al dat het technisch een uitdagende film zou worden, dus het geluid in Dolby Atmos afwerken en draaien op de nieuwste Sony Venice camera. We zijn aan de slag gegaan, hebben ingediend en na een pitch hoorden we in februari 2017 dat we de film mochten maken. In 2017 is er hard gewerkt om de research te doen als ook de financiering rond te krijgen en maart 2018 zijn we begonnen met draaien. Het was toen zo koud dat er ijs op de Waddenzee lag. Dat komt bijna nooit voor en dat was het moment. We hebben gedraaid tot en met juli 2019.
Begin 2020 was de film klaar voor de première en in release te gaan…. Maar we weten allemaal dat dat in 2020 geen optie was. Wel kon de film zijn wereldpremière krijgen op het IDFA in de grote Dolby Atmoszaal in Pathé de Munt met 30 mensen. Een bizarre ervaring!’
En hoe zag jouw rol eruit in deze productie?
‘Mijn rol was een meer rol op afstand, je bent van alles op de hoogte maar je bent niet bezig met de dagelijkse voorbereidingen van de opnames. Meegaan met de opnames kon ook niet want we werkten met een zo’n klein mogelijke crew en hadden twee auto’s volgepakt met apparatuur en mensen. Daarbij komt dat het filmen in de natuur om een hele lange adem vraagt en veel wachten. En dan moet je niet met teveel mensen zijn. Mijn rol als producent is dan dat je gesprekken hebt over het script, welke verhaallijnen zijn interessant en welke uiteindelijk toch niet.
Als producent ga je op zoek naar extra financiering, commerciële partijen probeert te verbinden aan de film. Heel veel overleg voeren met de partijen in het Noorden. Dat zijn er echt ongelooflijk veel dus daar is heel veel tijd in gaan zitten. Tijdens en na het filmen is er al gemonteerd en hebben we screenings gehouden op het grote doek om te zien of we op de goede weg zaten. Of dat wat we wilden ook daadwerkelijk wel overkwam op het grote doek.’
Welke uitdagingen kwam je tegen?
‘Mensen die ik gesproken heb konden zich toch vaak geen voorstelling maken van de film die we aan het maken waren. Omdat het geen natuurfilm in de klassieke zin van het woord zou worden was het moeilijk voorstellen wat het dan wel zou worden.’
Waar heb je de mooiste herinneringen aan?
‘De eerste keer dat ik het nog niet volledig gemonteerde materiaal zag op het grote doek en ik wist dat het een mooie film zou worden.’
Waarom mogen we deze documentaire absoluut niet missen?
‘Deze film mag je absoluut niet missen omdat het een pure film is, een belevenis. Een geniale blik op het Waddenleven – op de mens en de natuur.’
-----
Nagesprek
Na afloop van de film in Cinema Amstelveen (klik hier voor meer informatie) is een nagesprek in de zaal met Pieter-Rim de Kroon (filmmaker) en Annemiek van der Hell (producent). Cinevillers betalen een toeslag van € 4,50.
Synopsis
Silence of the Tides is een intens cinematografisch portret van het internationale Waddengebied. Een film die in- en uitademt met de getijden terwijl het de breekbare relatie tussen mens en natuur verkent. Een hypnotiserende blik op de cycli en contrasten van de seizoenen. Een poëtische overpeinzing zonder voice-overs of interviews tegen een overweldigend decor van lucht, water, wind, mist en voortdurend veranderend licht.
Silence of the Tides, speciaal gemaakt voor het grote doek, is met een levensechte Dolby Atmos soundtrack een hallucinerende bioscoop ervaring.
Prijzen & nominaties
- IDFA Special Jury Mention 2020
- Natourale 2020 Winner
- Thessaloniki Documentary Festival 2021
- WWF Greece Award - Wildlife Film Festival Winner Best Film 2021
- Noordelijk Film Festival Award for special contribution to Northern Cinema
Dit artikel is eerder verschenen in AmstelveenZ Magazine No.64.