SP noemt draai van College op parkeerbeleid slimme truc: ‘Komt op hetzelfde uit’
Amstelveen - Als het op het parkeerbeleid in Amstelveen aankomt pleit oppositiepartij SP voor herinvoering van burgerraadpleging. De partij verwijt het College van B en W een gebrek aan visie en noemt het vorige week gepresenteerde nieuwe parkeerplan, waarbij het aankondigde de invoering van betaald parkeren in heel Amstelveen los te laten, een ‘slimme truc’. 'Het college schetst een vals beeld, want feitelijk loopt het beleid op hetzelfde uit,' aldus de SP.
SP-burgerlid Matthew Venhorst meldt in een persbericht: ‘Als ik naar het nieuwe voorstel van het college kijk wijkt het niet zoveel af van het oude. Alleen het automatisme dat het betaald parkeren in heel Amstelveen wordt ingevoerd is geschrapt, maar het beleid is zo ingestoken dat het er toch automatisch uit volgt, alleen wellicht in een iets langere periode in plaats van in een vooraf bedacht tijdbestek volgens een vooraf vastgestelde volgorde. Daarmee geeft het college een vals beeld, want feitelijk loopt het beleid op hetzelfde uit.’
Verkleining gebieden
'In het nieuwe voorstel wordt de omvang van het gebied waar parkeeroverlast wordt ervaren verkleind tot 10.000m2, waardoor er eerder bij een klein gebied waar overlast is betaald parkeren kan worden ingevoerd. Venhorst: 'Dat betekent dat eerder betaald parkeren kan worden ingevoerd, dat de olievlekwerking naar naastgelegen stukjes ook sneller komt, waarna ook daar betaald parkeren wordt ingevoerd. Dat betekent dat bij overlast in een relatief klein gebied de neiging zal zijn snel richting betaald parkeren te gaan. In plaats van inzetten op andere oplossingen, zoals meer/beter OV i.c.m. P+R aan de randen van Amstelveen, ook manieren om betere spreiding in een wijk/buurt te bevorderen zullen niet snel meer worden onderzocht."
Referendum
De SP ziet meer in een parkeerbeleid met bindende raadpleging van inwoners, de partij pleit dan ook voor een referendum over het parkeerbeleid. Fractievoorzitter Patrick Adriaans: "Het college heeft geen visie. Als je kiest voor parkeren in heel Amstelveen zou je daar flankerend beleid bij moeten doen, zoals verschillende types vergunning (bijvoorbeeld voor je wijk of voor heel Amstelveen) en daarbij een visie op de mobiliteit als geheel. Die ontbrak en ontbreekt. Het college kiest er nu voor dat als in een paar straten overlast is al snel zonder inspraak van de inwoners betaald parkeren wordt ingevoerd.'
Adriaans vervolgt: 'Als de overlast van vreemdparkeerders komt dan moeten we daar wat aan doen, dan is niet de oplossing dat omdat een paar mensen twee of drie straten verder moeten parkeren alle mensen te maken krijgen met betaald parkeren. Het is een ander verhaal als er in een buurt/wijk/of heel Amstelveen een breed draagvlak is voor betaald parkeren als vorm van regulering. Daarom pleiten wij voor herinvoering van bindende raadpleging in gebieden van voldoende omvang en daarnaast voor een referendum over beleid in Amstelveen totaal.'
Inspraak
De agenda wordt 29 januari formeel vastgesteld op de conceptagenda staat voor 12 februari de mogelijkheid voor inwoners om in te spreken over het parkeerbeleid. Op 26 februari is de planning dat het raadsdebat over het parkeerbeleid zal plaatsvinden. Besluitvorming zal op zijn vroegst in de raadsvergadering van 12 maart plaatsvinden, afhankelijk van verloop van het raadsdebat.