Theo Mulder: Kijkje in de glazen bol
Allereerst wens ik natuurlijk iedereen een geweldig 2016 met alle geluk en gezondheid. Het afgelopen jaar had voor mij een leuk einde, want ik kreeg veel aardige reacties op mijn vorige column met daarin de stelling ‘het veiligste rubber is passend rubber’.
Kijkje in de glazen bol
De eigenaar van de Posthoorn waar ik regelmatig kom, bood mij zelfs een doosje aan met daarop een bekend merk van dat àndere veiligheidsrubber. Er stond ook ‘XL’ op. ‘Precies mijn maat’, grapte ik nog, maar er bleek iets heel anders in het doosje te zitten. Nu hangt mijn inmiddels gevleugelde uitspraak van vorige maand op een tegeltje aan de muur…
Het is menselijk om bij het begin van een nieuw jaar verwachtingsvol naar de toekomst te kijken. Ik word vaak gevraagd hoe we ‘straks’ zullen autorijden. Als je de nieuwsberichten moet geloven, rijden we over tien, vijftien jaar allemaal elektrisch. Volgens mij loopt het zo’n vaart niet en wordt het een mix van technologieën. Tesla maakt nu 40.000 auto’s in een jaar, maar iedereen doet alsof ze op het punt staan Toyota en Volkswagen, die elk 10- tot 12 miljoen auto’s per jaar bouwen, te verdringen.
'Zijn we echt zo
energiezuinig bezig
als we altijd 600 kg
accu meenemen?'
En stel nu eens dat er 10 miljoen Tesla’s de fabriek uitrollen, waar komt dan de stroom vandaan? Kernenergie willen we niet en zeker niet in onze ‘achtertuin’ zoals die twee Belgische centrales waar zoveel over te doen is. Maar als er een windmolen wordt neergezet, staan buurtbewoners ook op hun achterste benen. En de gemeente Rotterdam gaat doodleuk over op grijze stroom, want dat is goedkoper. Daar laad je dan je ‘schone’ auto mee op. En dan de accu’s. Vroeger leerde ik dat het opladen van een lege accu sowieso al 30% verlies met zich meebrengt.
Dat klopt nog steeds, want je kunt makkelijk 30 kWh stroom uit een laadpaal kwijt in een accupakket van 22 kWh. En zijn we echt zo energiezuinig bezig als we altijd 600 kg accu meenemen voor een redelijke actieradius? Of is het misschien beter om een kleiner accupakket in een plug-in hybride te bouwen en voor grotere afstanden over te schakelen op benzine? Wie het weet mag het zeggen.
Theo Mulder - Volvo Bangarage