Theo Mulder: Kijkje in de glazen bol

Allereerst wens ik natuurlijk iedereen een geweldig 2016 met alle geluk en gezondheid. Het afgelopen jaar had voor mij een leuk einde, want ik kreeg veel aardige reacties op mijn vorige column met daarin de stelling ‘het veiligste rubber is passend rubber’.

Kijkje in de glazen bol




De eigenaar van de Posthoorn  waar ik regelmatig kom, bood mij zelfs een doosje aan met daarop een bekend merk van dat àndere veiligheidsrubber. Er stond ook ‘XL’ op. ‘Precies mijn maat’, grapte ik nog, maar er bleek iets heel anders in het doosje te zitten. Nu hangt mijn inmiddels gevleugelde uitspraak van vorige maand op een tegeltje aan de muur… 

Het is menselijk om bij het begin van een nieuw jaar verwachtingsvol naar de toekomst te kijken. Ik word vaak gevraagd hoe we ‘straks’ zullen autorijden. Als je de nieuwsberichten moet geloven, rijden we over tien, vijftien jaar allemaal elektrisch. Volgens mij loopt het zo’n vaart niet en wordt het een mix van technologieën. Tesla maakt nu 40.000 auto’s in een jaar, maar iedereen doet alsof ze op het punt staan Toyota en Volkswagen, die elk 10- tot 12 miljoen auto’s per jaar bouwen, te verdringen.

'Zijn we echt zo
energiezuinig bezig
als we altijd 600 kg
accu meenemen?'



En stel nu eens dat er 10 miljoen Tesla’s de fabriek uitrollen, waar komt dan de stroom vandaan? Kernenergie willen we niet en zeker niet in onze ‘achtertuin’ zoals die twee Belgische centrales waar zoveel over te doen is. Maar als er een windmolen wordt neergezet, staan buurtbewoners ook op hun achterste benen. En de gemeente Rotterdam gaat doodleuk over op grijze stroom, want dat is goedkoper. Daar laad je dan je ‘schone’ auto mee op. En dan de accu’s. Vroeger leerde ik dat het opladen van een lege accu sowieso al 30% verlies met zich meebrengt.

Dat klopt nog steeds, want je kunt makkelijk 30 kWh stroom uit een laadpaal kwijt in een accupakket van 22 kWh. En zijn we echt zo energiezuinig bezig als we altijd 600 kg accu meenemen voor een redelijke actieradius? Of is het misschien beter om een kleiner accupakket in een plug-in hybride te bouwen en voor grotere afstanden over te schakelen op benzine? Wie het weet mag het zeggen.

Theo Mulder - Volvo Bangarage


Meer nieuws

Algemeen gisteren 15:34

Meer dan helft dodelijke verkeersslachtoffers in Noord-Holland (87) reed op de fiets

Amstelveen - In de provincie Noord-Holland waren in 2023 87 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren. Meer dan de helft van de verkeersslachtoffers in de provincie reed op de fiets. De provincie wil het aantal slachtoffers terugdringen door zich op basis van data te richten op locaties en doelgroepen waar het risico op een ongeval met letsel het grootst is.

Algemeen gisteren 10:39

Politie met Mobiel Media Lab & Veiligheidskraam naar Stadsplein Amstelveen

Amstelveen – Politie en gemeente geven op vrijdag 19 april en zaterdag 20 april 2024 op het Stadsplein voorlichting over veiligheid. Vrijdag kunnen inwoners terecht bij een informatiekraam op de weekmarkt en zaterdag komt het Mobiel Media Lab van de politie naar het Stadsplein.

Wonen gisteren 09:55

Gemeenteraad mag zich gaan buigen over eerste fase nieuwbouwplan Allemankwartier

Amstelveen – De gemeenteraad mag zich binnenkort gaan buigen over het plan om 33 woningen te bouwen aan het Oostelijk Halfrond, naast basisschool De Bloeiwijzer. Ook de realisatie van een nieuw multifunctioneel gebouw dat dienst zal doen al wijkcentrum én medisch centrum (inclusief apotheek) staat op de agenda.