Theo Mulder: Van wie is de klant?

AMSTELVEEN - Theo Mulder is sinds 1985 eigenaar van de Volvo Bangarage en een heuse autoliefhebber. In AmstelveenZ Magazine vertelt hij met regelmaat over zijn vak. Bijgaand de column uit de novembereditie.

In de automotive bedrijfskolom van fabrikant tot eindgebruiker zitten in steeds meer gevallen partijen met een doorgaans financiële achtergrond, die allemaal hun plekje (en omzet) verdedigen. Dat is niet altijd in het voordeel van de klant.

Neem nu verzekeringsmaatschappijen. Ruim de helft van de autoschades is tegenwoordige ‘gestuurd’, met andere woorden: de verzekeraar bepaalt waar de auto wordt hersteld.

Aangezien het aantal schades door zaken als rotondes in plaats van kruispunten, snelheidsmaatregelen, winterbanden en ABS-remsystemen de laatste tien, twintig jaar behoorlijk is gedaald, is er overcapaciteit bij schadebedrijven.

Die wordt door verzekeraars gebruikt om de duimschroeven bij de schadeherstellers flink aan te draaien. Er worden onderhand uurtarieven gehanteerd, waarvoor ik net een werkster kan inschakelen. En die is niet direct verantwoordelijk voor de veiligheid van anderen…

Volvo is met een paar andere koplopers hard bezig het autoverkeer ‘ongevalvrij’ te maken. Dus die schadelast wordt de komende tijd alleen maar minder. Maar áls er wat gebeurt, moet de bestuurder er voor 100 procent op kunnen vertrouwen dat alle geavanceerde veiligheidssystemen na herstel nog steeds werken zoals Volvo het heeft bedoeld.

En dan praten we niet eens over het toenemende aantal klachten van bestuurders over storingen bij auto’s die terugkomen van schadeherstel – zeker wanneer het om premium brand auto’s gaat met veel van die systemen aan boord.

 Persoonlijk ben ik blij dat ik mijn klanten de zekerheid kan geven dat hun auto in het geval van schade volledig conform de fabrieksnormen wordt hersteld, door mensen die precies weten hoe een Volvo in elkaar steekt en door de fabriek continu worden getraind in de allerlaatste ontwikkelingen.

Als het om schadelastbeheersing gaat, zou het verzekeraars sieren als ze wat transparanter werden over de kosten die hun eigen processen met zich meebrengen na een schademelding. Dat lijkt me zinniger dan wanneer de financier op de stoel gaat zitten van de leverancier, daar waar onze veiligheid in het geding is. 

Theo Mulder


Meer nieuws

Algemeen vandaag 17:30

Vuurwerkvrije zones Amstelveen

Amstelveen - Hoewel vuurwerk officieel alleen tijdens de jaarwisseling mag worden afgestoken op dinsdag 31 december van 18.00 uur 's avonds tot woensdag 1 januari 2.00 uur ’s nachts, wijst gemeente Amstelveen vast op de vuurwerkregels en de vuurwerkvrije zones rond Oud & Nieuw in Amstelveen. Overigens wordt er nu al - tegen de regels in - geregeld flink geknald in Amstelveen.

Sport vandaag 09:56

AmstelveenSport biedt kinderen en jongeren kerstvakantie vol beweegplezier

Amstelveen - Gedurende de naderende kerstvakantie biedt AmstelveenSport een uitgebreid activiteitenprogramma voor kinderen en jongeren. Van springen op luchtkussens, klimmen en klauteren in de turnhal tot een basketbaltoernooi en discozwemmen. Een overzicht van de activiteiten.

Kunst & Cultuur gisteren 17:05

Museum Cobra opnieuw in financiële nood; Amstelveen geeft voorschot op subsidie

Amstelveen - Museum Cobra in Amstelveen, dat eerder dit jaar van de ondergang werd gered, dreigt het bewogen jaar 2024 af te sluiten met een tekort van € 200.000,- en heeft een urgent verzoek om financiële hulp ingediend bij de gemeente om de salarissen in december te kunnen betalen. Het College van B en W heeft daarop besloten een voorschot uit te betalen op de (meerjarige) subsidie vanaf 2025.

Algemeen gisteren 15:30

Creatieve samenwerking: mode- en kunstshow van Hans Breuker, Buenting Sport en Platform C

Amstelveen - Veertig jongeren hebben, onder leiding van kunstenaar Hans Breuker, in twee inspirerende workshops hun talenten laten zien door spijkerjasjes te beschilderen. Deelnemers kwamen uit verschillende achtergronden, en het resultaat is een kleurrijke mix van kunst en energie. Op zaterdag 14 december worden de creaties getoond op de catwalk van Winter Village in Stadshart Amstelveen.

Kunst & Cultuur gisteren 14:20

Zwitserse Bank J. Safra Sarasin nieuwe hoofdsponsor Museum Cobra

Amstelveen - Museum Cobra is verheugd om Bank J. Safra Sarasin te verwelkomen als haar nieuwe hoofdsponsor, naast het Zadelhoff Cultuur Fonds. Met deze samenwerking wordt een belangrijke stap gezet in de verdere ontwikkeling van het museum als toonaangevend instituut voor moderne en hedendaagse kunst in Nederland.