Theo Mulder: veilig rubber
Het veiligste rubber is passend rubber
Recent keek ik weer eens met bewondering naar de verrichtingen van Max Verstappen in de Formule 1. Wat hij en alle andere rijders, technici en teammanagers in de technisch meest geavanceerde tak van de autosport telkens weer ervaren is dat banden allesbepalend zijn voor de prestaties op de baan – en of je überhaupt wel op het zwarte gedeelte blijft.
Een temperatuurverschil van een paar graden of een beetje vocht kunnen een enorm verschil maken. Wanneer je voor het verkeerde rubber hebt gekozen, dan wordt het een moeilijk verhaal. Dan moet je het tot de volgende bandenstop maar rooien en proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.
‘Niet elke band
die qua maatvoering past,
is ook echt een passende
band voor uw auto’
Gelukkig hoeft u met uw auto niet telkens als het weer omslaat naar uw dealer of bandenspecialist voor een bandenwissel. Maar het is voor uw veiligheid toch aanbevelenswaardig dit twee keer per jaar te doen. Winterbanden zijn er niet voor als u op wintersport gaat: door de andere rubbersamenstelling geven ze optimale grip bij lagere temperaturen.
Banden zijn ook bij uw auto allesbepalend voor het weggedrag. Wanneer ik in een oldtimer met van die smalle diagonaalbandjes over de snelweg rijd, wordt mijn snelheid vooral bepaald door hoe hard ik durf te rijden. Met een hedendaagse radiaalband in een wat modernere maatvoering rijd ik in dezelfde auto al een stuk zekerder en prettiger.
En alle moderne elektronische veiligheidstechnieken dan? Die kunnen ook niets uitrichten als u geen grip meer heeft. En let op: niet elke band die qua maatvoering past, is ook echt een passende band voor uw auto en uw rijomstandigheden. Daarom raden we onze klanten altijd aan te kiezen voor banden die door de autofabrikant zijn getest en worden aanbevolen voor uw auto.
Theo Mulder - Volvo Bangarage