Thuisbasis Museumtramlijn mogelijk naar Amstelveen
Amstelveen - Vanuit Amsterdam wordt expliciet naar Amstelveen gekeken voor het huisvesten van de Museumtram.
Wegens woningbouwplannen wil Amsterdam af van de remise van de museumtramlijn, de historische tramlijn die tussen Amsterdam en Amstelveen rijdt. Dat leidde tot protesten.
In Amstelveen werd deze zomer door de gemeenteraad unaniem een motie aangenomen 'Houd de Museumtram op de rails’. Daarin werd uitgesproken dat gemeenten Amsterdam en Amstelveen, samen met het ministerie van OC&W, alles in het werk moeten stellen om de museumtram te behouden. Volgens de Amstelveense gemeenteraad is de museumtram onlosmakelijk verbonden met Amstelveen.
Werkplaats/remise
'Het huisvesten van de Museumtram richt zich vooralsnog uitsluitend op het huisvesten van een werkplaats/remise en niet op het huisvesten van het informatiecentrum annex winkel,' meldt wethouder Rob Ellermeijer in een raadsbrief, waarin hij de stand van zaken rond de museumtram belicht.
Ellermeijer gaat in vervolg-overleg met Stadsdeel Zuid, nadat hij eerder een bezoek bracht aan de huidige Amsterdamse thuisbasis van de historische tram en bestuurlijk overleg voerde met gemeente Amsterdam. Hij schrijft 'dat de gemeente Amsterdam bereid is het spoor te behouden, mits er een realistisch plan plus bijbehorende begroting en dekkingsplan wordt ingediend.'
Subsidie
Dat plan ligt er echter nog niet. Om eventueel een beroep op subsidiegelden te kunnen doen, moet er eerst meer duidelijkheid zijn rondom de huisvesting van de Museumtramlijn. Ook moet er ook een plan (inclusief begroting en dekkingsplan) liggen van de organisatie Museumtramlijn.
De rijksoverheid stelt deze kabinetsperiode voor het behoud van Erfgoed € 325 miljoen extra ter beschikking. In 2018 is er een bedrag € 29,5 miljoen beschikbaar voor het restaureren, herbestemmen en verduurzaming van Erfgoed. Er is in specifiek € 1 miljoen beschikbaar
voor het ontsluiten van ‘mobiel erfgoed’.