Tram 25 door woonwijk Middenhoven ter discussie: veiligheid moet beter
Amstelveen - Dat Tram 25 dwars door woonwijk Middenhoven rijdt is na een serie ongevallen weer voer voor discussie. Zowel gemeente Amstelveen als Uithoorn zijn van mening dat er iets moet gebeuren. Vooral vanwege de veiligheid, maar ook omdat het tramverkeer bij een ongeluk lang plat komt te liggen.
Meerdere ongevallen (onder andere bij de Melkweg in Amstelveen Zuid) hebben er recent voor gezorgd dat het tramverkeer lang stil kwam te liggen.
Ongeval bij oversteek Melkweg 9 september jl. (Archief Davey Photography)
De liberale verkeerswethouders Herbert Raat (Amstelveen) en Jan Hazen (Uithoorn) zien Middenhoven als een belangrijk knelpunt voor lijn 25 en gaan dat deze week aankaarten bij de Vervoerregio Amsterdam.
Ze vinden dat er iets moet gebeuren, om de veiligheid en de doorstroming beter te kunnen garanderen. 'Het belangrijkste is dat het aantal ongevallen wordt teruggedrongen,' zegt wethouder Raat. 'Maar een ongeval heeft ook effect op de doorstroming. Het openbaar vervoernetwerk komt voor een belangrijk deel plat te liggen.'
Botsing met auto aan Gondel, 4 september jongstleden. Archief Davey Photography
Dat ondervinden ze inmiddels ook in Uithoorn, want Lijn 25 rijdt sinds deze zomer van en naar de buurgemeente aan de Amstel. Diverse buslijnen moesten daar voor de tram wijken, maar bij een ongeval valt direct de hoofdverbinding weg en dat hebben al aardig wat reizigers moeten ondervinden. Het reduceren van ongevallen op het traject is dus ook voor die gemeente belangrijk.
Zeer ernstige botsing met brommobiel bij oversteek Noorderkroon, zaterdag 30 maart jl. Archief: Davey Photography
Het probleem speelt onder andere daar waar Tram 25 het bewoonde gebied intrekt. Tram 25 volgt in Amstelveen grotendeels het traject van de Beneluxbaan, maar kent een afbuiging ter hoogte van Gondel, waar de tram via Gondel woonwijk Middenhoven in (of uit) duikt. Het is precies dat deel waar geregeld ongevallen plaatsvinden, stelt wethouder Raat.
Botsing met auto bij oversteek Melkweg, zomer vorig jaar Archief: Davey Photography
'Het is natuurlijk goed voor de fijnmazigheid dat de tram door de wijk rijdt, maar het moet echt veiliger,' zegt Raat. Wat er precies in Middenhoven moet gebeuren laten Raat en Hazen graag over aan specialisten, maar ze willen het in ieder geval bespreekbaar maken bij de Vervoerregio zodat er goed onderzoek naar kan worden gedaan.
Het verbeteren van de veiligheid van de tramovergangen zou natuurlijk op meerdere manieren kunnen. Bijvoorbeeld door slagbomen, of het aanpassen van de snelheid van de tram, maar volgens Raat moeten de onderzoekers dat vooral bepalen.
Botsing met auto bij oversteek Melkweg, voorjaar vorig jaar (Archief Davey Photography).
Sinds de drie grote kruisingen op de Beneluxbaan (Sportlaan, Zonnestein, Kronenburg) ongelijkvloers zijn gemaakt, vinden er op die kruispunten geen tramgerelateerde ongelukken meer plaats, maar voor een verdiepte ligging van de trambaan bij de kruising met Gondel en in Middenhoven werd niet gekozen, vermoedelijk omdat dat een (veel) te dure oplossing was.