‘VEENIX’ heeft beste papieren voor uitvoering mega-project A9 Amstelveen
Amstelveen – Het buitenlandse bouwconsortium VEENIX wordt zeer vermoedelijk de aannemer voor de verbreding en verdieping van Rijksweg A9 bij Amstelveen. Rijkswaterstaat heeft aangegeven met de organisatie in zee te willen op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding.
Bij Amstelveen wordt tussen 2020 en 2026 de snelweg over een lengte van 1,3 kilometer verdiept aangelegd, met drie overkappingen: één ter hoogte van het Oude Dorp (illustratie), één ter hoogte van het Stadshart en één ter hoogte van het Bovenlandpad. De verbreding maakt onderdeel uit van het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht, onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (ook wel SAA).
In de race
In totaal waren nog twee bouworganisaties in de race om het mega-project uit te voeren. Rijkswaterstaat heeft het project nu gegund aan VEENIX, maar vanwege de rechtsbeschermingstermijn krijgt het consortium dat de opdracht niet gegund heeft gekregen (klik hier voor een artikel van Cobouw voor meer informatie) tot en met 8 september 2019 de gelegenheid om bezwaar te maken. Op 9 september 2019 moet de definitieve gunning plaatsvinden.
VEENIX
VEENIX is een samenwerkingsverband tussen Macquarie Capital, Siemens, Count&Cooper en FCC en wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en voorfinancieren van het project. Ook wordt het consortium verantwoordelijk voor het onderhoud voor een periode van 14 jaar.
Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en legt een wisselbaan aan. Door de extra rijstroken moet de doorstroming en de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad verbeteren.