Verkeersdrukte rond scholen Sportlaan: Amstelveen overweegt aanpassing schooltijden
Amstelveen - De verkeersveiligheid bij de grote scholen in de omgeving van de Sportlaan is dermate in het geding dat gemeente Amstelveen in overleg is met het Amstelveen College, het Hermann Wesselink College (HWC) en de International School of Amsterdam over aangepaste starttijden van de scholen.
Met name in de ochtend slibt de Sportlaan, inclusief het omliggende lokale wegennet, flink dicht met autoverkeer en is het vooral een drukte van belang met fietsende leerlingen.
'Als alle leerlingen op dezelfde tijd op school moeten zijn zorgt dit voor een enorme drukte en dat heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid', concludeert wethouder Rob Ellermeijer (Verkeer, VVD). 'Door de starttijden van scholen aan te passen wordt de verkeersdrukte minder en dat bevordert de verkeersveiligheid in het gebied. Hier is constructief overleg over.'
Scholen: niet eenvoudig
De scholen voelen volgens de gemeente ook de verantwoordelijkheid om over oplossingen na te denken. 'Maar het is voor middelbare scholen niet heel makkelijk om begin- en eindtijden te wijzigen', zegt Bert Kozijn van het HWC.
Voor het HWC en ook voor het Amstelveen College bracht het Nationaal Programma Onderwijs tijdelijk de mogelijkheid om een ander lestijdenrooster in te zetten om onderwijs op maat aan te bieden. 'Dat hebben we gedaan. Zo was het mogelijk om een maatschappelijk probleem te koppelen aan de invulling van het Nationaal Programma Onderwijs', zegt Anke de Peuter van het Amstelveen College. De geboden oplossing is een tijdelijke oplossing. Beide scholen hebben uitgesproken hun lestijdenrooster over een halfjaar te evalueren en dan vervolgens te kijken wat de volgende stap is.
Eerdere maatregelen
De gemeente nam eerder ook al maatregelen om de verkeerssituaties rond scholen te optimaliseren. “We zien dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar ook dat het aantal leerlingen toeneemt”, zegt Ellermeijer. “Het is daarom belangrijk om de verkeersveiligheid waar nodig te optimaliseren. Nadat in 2019 de eerste aanpassingen zijn uitgevoerd, zijn vorig jaar op basis van vastgestelde richtlijnen aanpassingen doorgevoerd rond scholen.”
Overstekende kinderen
Het college van B en W heeft de richtlijnen in januari 2020 vastgesteld voor de gebieden rond scholen, ook wel schoolzones genoemd. “Het doel van dit beleid is om duidelijke voorschriften te hebben voor een verkeersveilige schoolomgeving, zowel voor de 30 km/u-wegen als de 50 km/u-wegen, in het bijzonder op plekken waar veel kinderen oversteken”, legt Ellermeijer uit.
Schoolzone
In de gemeentelijke richtlijnen wordt onder meer voorgeschreven dat het woord ‘school’ of ‘schoolzone’ is aangebracht op de weg. Ook zijn er adviessnelheden. Op 30 km/u-wegen is de adviessnelheid 15 km/u. Op 50 km/u-wegen is de adviessnelheid 30 km/u, dit in combinatie met een waarschuwingsbord voor overstekende kinderen.
Tevens zijn er, waar mogelijk, zebrapaden aangelegd op plekken waar veel kinderen oversteken. Dit is met name van belang op 50 km/u-wegen. Op die plekken zijn de zebrapaden uitgevoerd met een middeneiland en bij voorkeur op een verkeersplateau. Ook is het uitgangspunt om de zebrapaden op deze wegen te voorzien van een fluorescerend waarschuwingsbord met knipperlichten die met een drukknop te bedienen zijn door voetgangers