Roxanne en Jeroen, foto door Davey Baas.

Vizier op snelheidsduivels: mee tijdens een snelheidscontrole

Amstelveen - De politie houdt met grote regelmaat snelheidscontroles in Amstelveen. Plekken waar vaak te hard wordt gereden, zoals de Beneluxbaan, Van der Hooplaan, Amsterdamseweg en Sportlaan, zijn geregeld het werkterrein van het speciale Team Verkeer van de Politie Eenheid Amsterdam (DROS, Afdeling Infrastructuur). ‘Als ik op een dag nul bonnen heb uitgeschreven, heb ik een goede dag,’ zegt Jeroen Heuts. Want voor hem en zijn Team Verkeer is het geen kwestie van zoveel mogelijk bestuurders op de bon slingeren, maar staat verkeersveiligheid op 1.  

AmstelveenZ ging een avond mee met Jeroen en zijn collega Roxanne voor meer inzicht in het doel van snelheidscontroles. Want die zijn en blijven nodig en hebben ook daadwerkelijk effect op de verkeersveiligheid.

Ook bij slecht weer

De controle (laser) is deze avond opgezet aan de Beneluxbaan in Amstelveen Zuid ter hoogte van het kruispunt met de Bovenkerkerweg (in de richting van Aalsmeer). Het is een vaste en ook bekende controlelocatie. Niet voor niks; het is een deel waar weggebruikers vaak flink gas bij geven. In het verleden hebben er al enkele zware ongevallen plaatsgevonden op het kruispunt. Het cliché dat de politie alleen controleert als het mooi weer is kan in ieder geval direct de prullenbak in: het is een regenachtige en koude avond eind februari. Ook al geeft Jeroen eerlijkheidshalve aan dat er wel grenzen zijn aan de weersomstandigheden: ‘Bij noodweer is een controle praktisch niet uit te voeren, maar als het regent staan we er wel degelijk.'

Vooruit kijken

De controle-avond begint gelijk (niet) goed; de controle is nog maar net gestart of binnen no time wordt de eerste automobilist staande gehouden die meer dan 30 kilometer te hard over de Beneluxbaan sjeest. Terwijl het gesprek met de bestuurder gaande is, rijdt een andere niet-oplettende automobilist dwars door de pylonnen-rij die de controlelocatie markeert. Met piepende banden en een hoop geknars weet hij maar net tijdig te stoppen alvorens op de stilstaande wagen voor hem te klappen. ‘Veel automobilisten kijken niet ver genoeg vooruit. Het wordt helaas ook onvoldoende aangeleerd, terwijl dat echt heel belangrijk is. Het kan echt heel snel verkeerd gaan
als je niet voldoende vooruit kijkt, dat zie je nu,’ zegt Jeroen. Een indringend gesprek met de hevig geschrokken bestuurder volgt en hij mag uiteindelijk met een vermaning op zak zijn weg vervolgen. ‘Ik maak een inschatting en controleer of de bestuurder meer soortgelijke incidenten heeft meegemaakt. Dat was niet het geval. Om iemand direct naar een CBR-cursus te sturen is heel heftig.

Ingrijpende gebeurtenis

Sowieso begrijpt Jeroen - hij laat graag de menselijke kant zien van het politiewerk - dat het een behoorlijk ingrijpende gebeurtenis is voor bestuurders als zij bij een lasercontrole staande worden gehouden. ‘Dat onderschatten we niet. Voor bestuurders voelt het in eerste instantie vaak niet eerlijk. Ze vragen zich af: ‘Waarom ik en niet diegene die achter of naast me reed?’ Toch zegt Jeroen dat veruit de meeste bestuurders snel tot inkeer komen. Scheldpartijen met teksten als ‘Ga toch boeven vangen’ blijven vaak achterwege. ‘De meeste bestuurders reageren schuldbewust en blijven beleefd, omdat ze weten dat ze fout zaten,’ zegt Jeroen. ‘Maar het is natuurlijk nooit leuk om een boete te krijgen. Ik zou persoonlijk ook balen als ik 300 of 400 euro naar Leeuwarden (CJIB) over moet maken, het is echt zonde geld. Maar uiteindelijk werkt het wel door in het rijgedrag.’

Jeroen geeft via zijn Twitter-account @Pol_Heuts op een zo open en transparant mogelijke manier inzicht in verkeerscontroles en verkeershandhaving in de regio. Zijn motto is: ‘Aardig als het kan, streng als het moet.’ Hij zit al langer dan tien jaar bij de politie en ziet een duidelijke trend als de politie veelvuldig controles houdt: ‘Er wordt over het algemeen minder hard gereden. We merken echt dat de controles effect sorteren. Maar excessen zijn er helaas altijd, ook al denk ik dat die excessen wel minder extreem zijn.’ Ooit klokte Jeroen een motorrijder met 207 kilometer per uur (!) waar 50 was toegestaan. ‘Dat was in Amsterdam, absurd natuurlijk. Maar ook op de Beneluxbaan zijn bestuurders aangehouden die meer dan 150 kilometer per uur reden. De laatste tijd zien we gelukkig minder vaak extreme overtredingen, maar uitschieters zullen er helaas altijd zijn.'

Excessieve overtredingen

De politie controleert op de Beneluxbaan voornamelijk op excessieve snelheidsovertredingen: de echte snelheidsduivels die een gevaar vormen voor zichzelf en voor anderen worden eruit gepikt. Jeroen en Roxanne richten zich daar tijdens deze tweemanscontroleavond ook op. Ze weten ook heus dat het een uitdaging is om op bepaalde delen van de Beneluxbaan 50 kilometer per uur te rijden, maar het is nu eenmaal zo. De maximumsnelheid van 50 is tot frustratie van veel Amstelveners door het College van B en W over de gehele Beneluxbaan doorgevoerd na de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Het is simpelweg aan de politie dat te
handhaven.

Jeroen en Roxanne maken er geen geheim van een oogje toe te knijpen tijdens lasercontroles, zoals op deze avond. Maar het is zeker geen vrijbrief om automatisch harder te rijden, want er zijn ook andere controlevormen (zoals radar) en andere afdelingen (Basisteam Amstelveen) controleren ook op snelheid. Jeroen waarschuwt ook: ‘Op andere locaties in Amstelveen zoals aan de Van der Hooplaan of de Sportlaan zijn we veel minder vergevingsgezind,' zegt Jeroen. ‘Daar is de verkeerssituatie heel anders, met zijstraten, fietsers en wandelaars. Dan ben je wel echt aan de beurt met een paar kilometer te hard.'

inzet_politiecontrole.jpg

Foto door Davey Baas.

900 meter

Rijd je flink te hard en je ziet in de verte Jeroen en/of zijn collega’s staan met laserapparatuur, dan is remmen om aan een boete te ontkomen tamelijk zinloos. De laserapparatuur van de politie reikt namelijk tot zo’n 900 meter ver en hardrijders zijn al veel eerder in het vizier dan ze denken. ‘Tijdens regenachtige omstandigheden of als het donker is, is die afstand wel wat korter, maar dan nog hebben we de overtreding al sneller geconstateerd dan dat ze ons zien,’ zegt Jeroen.

Roxanne maakt sinds 2020 onderdeel uit van het regionale Team Verkeer. Om hardrijdende bestuurders op grote afstand goed in het vizier te krijgen is een vaste hand noodzakelijk, zeker als het zicht door weersomstandigheden minder is. De laserapparatuur moet immers op grote afstand op de kentekenplaat worden gericht. ‘Ik zoek vaak
wat steun in mijn rug tegen de politiebus voor stabiliteit,’ verklapt Roxanne met een lach.

'AUTOMOBILISTEN KIJKEN NIET VER GENOEG VOORUIT'

Snel schakelen

Het blijkt dat er snel moet worden geschakeld als een snelheidsduivel in het vizier van de geijkte laserapparatuur is gekomen. Hoewel de overtreding al op honderden meters afstand wordt gesignaleerd, moet de bestuurder nog wel naar de kant van de weg worden gedirigeerd. Niet ongevaarlijk, zo blijkt als een bestuurder van een personenwagen met meer dan 90 kilometer per uur geklokt wordt door Roxanne. Ze alarmeert direct Jeroen en die stapt zwaaiend met een lichtsignaal de Beneluxbaan op. Het gaat allemaal razendsnel.

Het ‘niet vooruit kijken’ door bestuurders blijkt ook hier weer een ding: de automobilist merkt Jeroen pas laat op en moet vol in de ankers om nog tijdig te kunnen stoppen. Jeroen blijft opmerkelijk kalm ondanks dat de auto recht op hem af lijkt te stevenen. Met een ervaren stap opzij voorkomt hij ogenschijnlijk rustig dat hij niet ondersteboven wordt gereden. De auto stopt uiteindelijk niet voor, maar naast hem en de bestuurder moet zijn doorgeschoten wagen in z’n achteruit zetten om alsnog in de controlezone te parkeren.

Fabel

‘Ik zorg dat ik nooit midden op de rijbaan sta en altijd kan uitwijken’, zegt Jeroen. De reden van de late stop door de bestuurder wordt (vermoedelijk) al snel duidelijk. ‘De bestuurder had zijn mobiele telefoon tussen zijn benen liggen, dus waarschijnlijk keek hij naar beneden,’ zegt Jeroen. De man kan binnenkort post uit Leeuwarden verwachten, maar ontsnapt aan een boete voor het vasthouden van zijn telefoon. ‘Ik heb niet kunnen waarnemen dat hij zijn mobieltje in zijn hand had,’ zegt Jeroen. Overigens is het een fabel dat motorrijders aan lasercontroles ontkomen omdat ze geen kentekenplaat aan de voorkant hebben. Jeroen legt uit: ‘Het gaat er om dat we de laser richten op een reflecterend deel van het voertuig. Bij de auto is dat de kentekenplaat, bij motorrijders de helm of het spatscherm. Dus ja, ook zij gaan op de bon.’

Tijdens de controle - die zo’n anderhalf uur in beslag neemt - worden na een stormachtig begin uiteindelijk ‘slechts’ vier bestuurders geverbaliseerd voor overschrijdingen van meer dan 30 kilometer per uur. Vier te veel, maar op zich stemt het de volledig natgeregende Jeroen en Roxanne tevreden. Ze weten natuurlijk dat lasercontroles snel worden gedeeld via allerlei kanalen (zoals sociale media, WhatsApp en Flitsmeister) en normaal gesproken staan ze om die reden korter op laserlocaties. ‘Maar op zich is het gedrag van veruit de meeste verkeersdeelnemers vanavond een pluim waard,’ besluit Jeroen.

Dit artikel is ook verschenen in AmstelveenZ magazine, nummer 76.


Meer nieuws

Verkeer & Vervoer vandaag 10:10

Nachtelijke afsluitingen geschrapt na superieur werkweekend: 'Alles zat mee'

Amstelveen - De werkzaamheden aan het A9-viaduct over de Beneluxbaan zijn afgelopen weekend dermate  voorspoedig verlopen dat het niet meer nodig is om ook de nachten tot en met 11 mei te gebruiken voor werkzaamheden. De wegen onder het viaduct zijn komende twee weken ook gewoon beschikbaar, in tegenstelling tot eerder gecommuniceerd. ‘Een kwestie van een goede planning en ook wat geluk,’ verklaart Tom Paton van aannnemer VeenIX over het succesvolle werkweekend waarin 60 uur non-stop werd doorgewerkt. 

Sport gisteren 13:42

Buitenseizoen zwembad De Meerkamp van start, maar nog zonder wedstrijdbad

Amstelveen - Het buitenseizoen van zwembad De Meerkamp gaat komende zondag 28 april van start, maar nog zonder opening van het grote (buiten-)wedstrijdbad. Door een te hoge grondwaterstand is het niet mogelijk om het wedstrijdbad buiten al op te starten, dit zal op z’n vroegst na de meivakantie zijn.

112 gisteren 11:44

Reanimatie in lijnbus; Legmeerdijk tijdelijk afgesloten

Aalsmeer - Hulpdiensten zijn vanmorgen opgeroepen vanwege een medische noodsituatie in een R-netbus (357) van Connexxion. De bus is stilgezet op de Legmeerdijk in Aalsmeer en de weg is afgesloten om ruimte te bieden aan hulpdiensten, die een reanimatie moesten uitvoeren.