Woningbouwplannen op bedrijventerrein Legmeer Amstelveen verder onder druk
Amstelveen - De voorgenomen ontwikkeling van bedrijventerrein Legmeer in Amstelveen Zuid tot de nieuwe woon-werkwijk Nieuw Legmeer zorgt voor grote hoofdbrekers bij gemeente Amstelveen. Het oorspronkelijke plan - de versnelde realisatie van betaalbare woningen en een verplaatsing van het afvalbrengstation en de gemeentewerf - staat op losse schroeven door de energiecrisis, de mondiale logistieke problemen, hogere bouwkosten, gestegen inflatie en toegenomen rentelasten.
Amstelveen kreeg voor de transformatiewijk Nieuw Legmeer (zie hier) een Rijkssubsidie van meer dan 9 miljoen euro toegekend, uit de Haagse Woningbouwimpuls-pot. Met die rijksbijdrage moest de bestaande gemeentewerf en het afvalbrengstation worden verplaatst, waardoor er (milieu)ruimte ontstaat voor de realisatie van woningen.
Maar door de veranderende marktomstandigheden zijn de kosten van de verplaatsing van de gemeentewerf en het afvalbrengstation zo gestegen dat die verhuizing op losse schroeven staat - en daarmee ook de Rijkssubsidie. Een voorwaarde van de toegekende Rijkssubsidie is dat de eerste paal voor de eerste serie woningen begin februari 2024 de grond in moet en dat er voor 2030 zo'n 2000 woningen gebouwd moeten worden. Als de startdatum niet gehaald wordt kan Amstelveen mogelijk fluiten naar de miljoenensubsidie en wordt het financiële risico nog veel groter. De gemeente wil er echter alles aan doen om de subsidie te behouden en het project door te zetten.
Nog niet opgeven
Eerder (al voor de huidige mondiale ontwikkelingen) bleek dat de transformatie van het bedrijventerrein het meest risicovolle en ingewikkelde woningbouwproject ooit is voor Amstelveen. Dat blijkt nu een eens te meer.
De gemeente wil nog niet opgeven en geeft aan het bedrijventerrein nog steeds te willen transformeren, maar zegt samen met marktpartijen voor een extra grote opgave te staan. Het uitgangspunt blijft dat Nieuw Legmeer een levendige, duurzame, kwalitatief hoogwaardige, unieke en toekomstbestendige wijk moet worden. Maar daarvoor moeten de plannen wel worden aangepast.
Mogelijk meer woningen, bovengronds parkeren
Het ligt nu in de lijn om een plan te onderzoeken, waarbij het aantal woningen wordt verhoogd van 3.000 naar 3.600 en de verdeling woningen sociaal, middenduur en duur wijzigt van 20-45-35 naar 20-40-40. En ook aan het plan om volledig ondergronds te parkeren wordt gemorreld: dat wijzigt in 50% ondergronds en 50% bovengronds. Verder wordt gekeken of de transformatie nog meer gefaseerd plaats kan vinden, in (veel) kleinere clusters.
Door met voorbereiding
'Voor zowel de integrale gebiedsontwikkeling van Nieuw Legmeer als de verplaatsing van de werf en het afvalbrengstation gaan we door met de voorbereidingen, waarbij onder andere in overleg met de eigenaren een set van uitgangspunten voor de (woningbouw)ontwikkeling wordt opgesteld die leidt tot een ruimtelijk en financieel haalbaar plan,' meldt het College aan de gemeenteraad. Het plan zal vervolgens ter besluitvorming worden voorgeled. 'Bij vaststelling kan op basis daarvan een ruimtelijk en financieel haalbaar plan voor Legmeer worden opgesteld.'