'Zo'n 5000 Amstelveners kampen met depressie'

Amstelveen - Zo'n vijfduizend Amstelveners kampen met een depressie. Voor hulp- en zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad, Participe Amstelland en Amstelveen Sport reden om samen met gemeente Amstelveen en zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid de campagne #ikhebjenodig te starten.

Op Blue Monday, 20 januari 2020, begon de campagne in Amstelveen met de filmvertoning van Bourgeois Absolutie, die de donkere kant van depressie laat zien. Wethouder Zorg & Welzijn, Marijn van Ballegooijen (PvdA), nam de eerste kaarten met gesprekstools om een gesprek te voeren in ontvangst.

Gesprekstaal met symbolen

Voor mensen met een depressie en hun omgeving is een gesprekstaal ontwikkeld met krachtige symbolen waarmee sombere gevoelens op een toegankelijke manier bespreekbaar kunnen worden gemaakt. Deze gesprekstechniek wordt op verschillende plekken in Amstelveen toegelicht zoals tijdens de snertwandelingen van Amstelveen Sport. Er zijn praktische gesprekstools en korte filmpje voor social media als handvatten voor zo’n gesprek. In januari en februari zijn er pop up gesprekken in Amstelveen waar de zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad sleutelfiguren in de wijk graag aanleren hoe je de symptomen kunt herkennen en het gesprek kunt aangaan over depressie. De gesprekstaal met de symbolen staat op www.ikhebjenodig.nl.

1 op 20 kampt met depressie 

Huisartsen, psychologen, welzijns- en sportmedewerkers in Amstelveen werken ook mee aan de campagne #ikhebjenodig. Hiermee willen zij inwoners van Amstelveen stimuleren het gesprek met elkaar aan te gaan over hoe je je voelt. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 20 mensen kampt met depressie of depressieve gevoelens. En dat bijna de helft van de mensen met depressieve klachten (45,6%) afwacht tot iemand anders het gesprek hierover begint.

'Als iedereen de kernsignalen van depressie zou kennen en bespreekbaar zou maken, kunnen we elkaar enorm helpen'

Huisarts Brigitte van Oosten van GZC Duizendblad: “Mensen met een depressie gaan sneller naar een hulpverlener wanneer zij hiertoe worden gestimuleerd door iemand anders. Zo hebben wij onlangs een suïcidale patiënt kunnen helpen nadat hem een gespreksopening was geboden. Als iedereen de kernsignalen van depressie zou kennen en bespreekbaar zou maken, kunnen we elkaar enorm helpen. Daarom trainen we sportleraren, pastoraal werkers en andere sleutelfiguren in de wijk en wijzen we potentiële patiënten op de symptomen. Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en de gemeente Amstelveen ondersteunen ons in ons initiatief om mensen met depressieve klachten te motiveren eerder hulp te zoeken.”

'Zo’n 5000 inwoners uit Amstelveen hebben te maken met depressie'

Wethouder Van Ballegooijen: “Heel goed dat deze campagne er is. Zo’n 5000 inwoners uit Amstelveen hebben te maken met depressie. Door te praten en écht naar elkaar te luisteren helpt en wordt de stap naar hulp makkelijker. Reden genoeg om bewoners van Amstelveen de symptomen van depressie te leren herkennen en te stimuleren om het gesprek met elkaar aan te gaan.

Informatie 

Meer informatie over de campagne is te vinden op www.ikhebjenodig.nl.


Meer nieuws

Algemeen gisteren 11:49

Vaste politiekraam op vrijdagmarkt Amstelveen blijkt al snel schot in de roos

Amstelveen - Dat de politie vanaf vandaag wekelijks op de vrijdagmarkt in Stadshart Amstelveen staat met een zogenoemde 'verbindingskraam' wordt door het publiek zeer gewaardeerd.  Al na enkele uren is gebleken dat er grote behoefte is aan laagdrempelig contact met de politie.  

Winkels gisteren 10:29

Stadshart Amstelveen verwelkomt nieuwe winkels

Amstelveen - Winkelcentrum Stadshart Amstelveen blijft in beweging met de aankondiging van nieuwe winkelopeningen. De transformatie van Pandora naar een nieuw winkelconcept is voltooid en binnenkort openen ook nieuwe winkels van BioSwiss Alps, Norah en Leonidas in het Stadshart om de diversiteit van het winkelaanbod te versterken.

Algemeen 18 apr. 2024 15:55

Kinderen t/m 12 jaar opgelet: maak met jouw Amstelveense natuurfoto kans op een Canon Zoemini 2-printer

Amstelveen – De fotowedstrijd Natuurlijk Amstelveen van Canon en Visit Amstelveen duurt nog tot en met komende zondag 21 april 2024. De wedstrijd kent ook een speciale kids-categorie (t/m 12 jaar). De  jonge fotograaf die de mooiste foto maakt wordt beloond met een een Canon Zoemini 2-printer in zakformaat, waarmee foto’s direct vanaf een smartphone geprint kunnen worden.  

Algemeen 18 apr. 2024 14:38

Fietsendieven sloegen vorig jaar bijna 500 keer toe in Amstelveen

Amstelveen - Fietsendieven hebben vorig jaar flink huisgehouden in Amstelveen. In een jaar tijd werden bijna 500 aangiftes gedaan van fietsdiefstal. Het werkelijke aantal diefstallen ligt vermoedelijk hoger, omdat niet iedereen aangifte doet.