GVB biedt excuses aan voor falende lijn 51
Amstelveen – Op het traject van lijn 51 zijn tot nu toe nog nooit zo veel ritten uitgevallen als in 2018. En het ziet er niet naar uit dat de situatie nog zal gaan verbeteren voordat de lijn in maart 2019 stopt met rijden in Amstelveen.
Uit cijfers van het GVB blijkt dat lijn 51 al jaren lang onder de maat presteert. De interne norm van het GVB van een uitval van 1,5 procent van de ritten wordt al vijf jaar ruim overschreden. Gemiddeld was er in 2018 een uitval van meer dan vijf procent van de ritten.
Problemen
Eigenlijk zijn er altijd al problemen geweest met lijn 51. “De keuze om een systeem te maken waarbij een sneltram eerst onder en vervolgens boven de grond rijdt, is eigenlijk onverstandig geweest”, zegt woordvoerder van de GVB Rob Hageman vandaag. “Door de overgang van onder de grond naar boven de grond heb je te maken met een wisseling van voltage en een verandering van hydraulische systemen. Van te voren zijn deze systemen niet goed getest.”
Volgens Hageman zijn excuses van de GVB op zijn plaats. “We beseffen dat Amstelveners jaren lang vaak te lang op de haltes hebben moeten wachten. Daar willen we nu graag onze excuses voor aanbieden.”
Versleten
Het ziet er niet naar uit dat de situatie de komende maanden nog zal gaan verbeteren. Het grote aantal uitgevallen ritten heeft vooral te maken met versleten materieel omdat er gedurende de afgelopen jaren nauwelijks is geïnvesteerd in de lijn. En daar zal de komende maanden geen verandering in komen.
Omdat lijn 51 gaat verdwijnen in Amstelveen is de GVB niet van plan om nog te investeren in de op dit moment rijdende voertuigen. “De voertuigen zijn nu 25 jaar oud. Dat kan je vergelijken met mensen die 75 jaar oud zijn”, zegt Hageman. “De voertuigen zijn dus op leeftijd. Ze kunnen nog wel even mee, maar als er wat mis is, staan ze langer aan de kant.”
Beter
Na maart moet alles beter worden. Reizigers zullen dan alleen gebruik kunnen maken van tramlijn 5 en de vervangende buslijn 55, die iedere vijf minuten tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk heen en weer gaat rijden. “We hebben berekend dat alle mensen die nu met lijn 51 reizen, gebruik kunnen maken van de nieuwe buslijn. Dankzij de nieuwe buslijn moet de situatie veel beter worden.”