Kahlo & Rivera in Cobra Museum Amstelveen: alle verwachtingen overtroffen
Amstelveen - De tentoonstelling 'Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution', die afgelopen zondag de laatste dag kende in het Cobra Museum Amstelveen, heeft alle verwachtingen overtroffen. In vier maanden tijd bezochten ruim 77.000 bezoekers het Amstelveense museum. Het museum spreekt van een publiekssucces, waarbij veel nieuwe bezoekers werden getrokken.
De tentoonstelling trok liefhebbers van jong tot oud. De catalogus raakte volledig uitverkocht, de audiotour werd 11.000 keer gedownload en lezingen en rondleidingen rond de tentoonstelling werden druk bezocht.
Bezoekers: landelijk, regionaal, lokaal
Uit het publieksonderzoek blijkt dat circa 20.000 bezoekers uit Amsterdam afkomstig waren en bijna 50.000 bezoekers uit de rest van Nederland (en andere landen). Ook lokaal was de expositie in trek: 5.000 Amstelveners kwamen kijken naar Kahlo, Rivera en tijdgenoten. 11.000 bezoekers waren jonger dan 40 jaar en dat zorgde voor een divers publiek op zaal en bij symposia, lezingen en events. Bijna 30.000 bezoekers maakten gebruik van het OV en shared mobility om het museum te bereiken.
Recensies over de tentoonstelling bleken de belangrijkste informatiebron voor bezoekers, maar het Cobra Museum noemt mond-tot-mond reclame net zo belangrijk. Meer dan de helft van de bezoekers was Museumkaarthouder (44.000) en 8.700 VriendenLoterij VIP-KAARThouders en hun introducés kwamen langs.
Elke dag van 10 tot 10
'Met de steun van een geweldig team van ruim 70 vrijwilligers en sterke handen in het café, de winkel en de receptie heeft het museum voor vele bezoekers een gastvrije ontvangst georganiseerd na een hele lange periode van gesloten deuren door de coronapandemie. Vanwege de geldende corona-restricties heeft het Cobra Museum extra avondopenstellingen aangeboden. Het museum was in de afgelopen periode elke dag geopend van 10.00 tot 22.00 uur, een unicum in de Nederlandse museumgeschiedenis. In het begin was het wennen voor het publiek, maar in de laatste weken waren ook de avondsloten veelal uitverkocht. De avondopstellingen waren mogelijk dankzij de genereuze steun van het Kickstart Cultuurfonds,' aldus het museum.
Digitaal bereik
Door de restricties vond het Cobra Museum het van nog groter belang om liefhebbers ook buiten de museummuren te bereiken. Op donderdag 27 mei werd de online opening door een kleine 2000 mensen bijgewoond. Met de videoregistratie van deze talkshow, een online curatorial tour, do it at home Frida workshops bereikten we nog eens duizenden geïnteresseerden. 2 miljoen mensen lazen volgens het mueum online, in de krant of in hun favoriete magazine over de tentoonstelling of men zag of hoorde programma’s op radio en tv waarin de tentoonstelling werd genoemd.
Economische impuls
Afgelopen voorjaar kwam Amstelveen na de strenge lockdown weer tot leven met de heropening van het openbare leven. 'Samen met Visit Amstelveen, amsterdam & partners en de MRA heeft het museum zich sterk gemaakt om zoveel mogelijk bezoekers naar Amstelveen te trekken. De feestelijke citydressing werd ook door ondernemers omarmd en er werd mooi aanbod gerealiseerd met Cinema Amstelveen, Participe, de Bibliotheek Amstelland, P60 en Museum JAN. De samenwerking tussen lokale partijen wordt duurzaam voortgezet. Met de vele bezoekers uit binnen- en buitenland meldt het Cobra Museum de omgevingop basis van het aantal bezoekers en bestedingen een economische impuls te hebben gegeven van ruim 4 miljoen euro te hebben gegeven.