Henry Neeter

Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 47)

Amstelveen – In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen, ook tijdens de coronacrisis. In deze aflevering kijken we naar de nachtelijke werkzaamheden rond de A9 (zie hier) die deze periode worden uitgevoerd: het zogenoemde sonderen.

Aannemer VEENIX is al enkele maanden bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van de nieuwe A9 door Amstelveen, waarvoor de grote werkzaamheden aan het eind van het jaar beginnen.

Sonderen

Onderdeel daarvan is sonderen, ofwel het analyseren van de samenstelling en kwaliteit van de grond waarop de wegen en viaducten worden gebouwd. Belangrijk werk wat uitgevoerd wordt door Mos en Fugro, hierin gespecialiseerde bedrijven. Dat gebeurde deze week onder het viaduct op de Keizer Karelweg (foto bovenaan artikel) en de A9 zelf, richting Badhoevedorp, waarbij de oprit en één rijbaan waren afgesloten.

NOG Sonderen voor A9 02.jpg

Meten tot wel 45 meter diep

Tot vijfenveertig meter diep wordt gemeten wat precies de samenstelling van de grond is door een samenstel van holle buizen - met daarin een dikke ononderbroken rode kabel – de grond in te persen. Dat gebeurt met een maximale kracht van 21 ton en een druk tot 300 Bar.

Onder het viaduct ging dat tot 41 meter, langs de bestaande snelweg tot 45 meter. In totaal waren daar ’s nachts om de vijftig meter zo’n vijf units tegelijk bezig, vooraf gegaan door een boorinstallatie, die een dikke prop asfalt en cement uit de weg moest halen.

Gevoelig werk

NOG Sonderen voor A9 07.jpg

Om een goed resultaat te krijgen is het belangrijk dat de cone - het meetinstrument aan het eind van de kabel - goed schoon is en indien nodig wordt voorzien van nieuwe ringen. Die cone wordt onderaan de eerste buis geschroefd en wordt in het bovenste gat van de pers geplaatst. Daarop worden van de stapel naast de pers één voor één de buizen geschroefd (met grote tangen en met de hand!) tot de gewenst diepte wordt bereikt.

NOG Sonderen voor A9 06 (002).jpg

NOG Sonderen voor A9 08.jpg

De metingen gaan tijdens de persing gewoon door waarbij gegevens over de samenstelling worden doorgezonden naar de meetcomputer. 

NOG Sonderen voor A9 05.jpg

NOG Sonderen voor A9 09.jpg

Vroeger – voor de computertijd – moesten al die getallen tijdens het persen in hoog tempo met de hand worden ingevuld!

Aan het eind van de persing (de dissipatietest) wordt er een minuut of tien gewacht tot alle gegevens – hardheid, kleefkracht (verschillen tussen klei, veen of zand), waterdruk, waterhoeveelheid en afwijking van de verticale lijn doorgezonden naar het hoofdkantoor, waar de wegenbouw ingenieurs aan het rekenen slaan om de juiste fundering van de weg samen te stellen, zodat er later geen verzakkingen plaats vinden.

Dit allemaal om straks veilig de nieuwe, verdiepte A9 te kunnen aanleggen: een aanleg die circa 6 jaar in beslag gaat nemen. Dus Amstelveen, Nog even geduld, a.u.b.!

Tekst & foto's: Henry Neeter


Meer nieuws

Algemeen gisteren 14:30

Programma Koningsnacht & Koningsdag Amstelveen 2024: maak het gezellig

Amstelveen - Koningsnacht en Koningsdag staan vanavond (26 april) en morgen (27 april) letterlijk voor de deur: het belooft als vanouds een gezellige mix van festiviteiten en vrijmarkten  te worden. De weersvoorspellingen: her en der zon maar ook af en toe een bui.

Algemeen gisteren 13:08

Deze 15 Amstelveners kregen vandaag een lintje

Amstelveen - Burgemeester Tjapko Poppens heeft vandaag, vrijdag 26 april, aan vijftien Amstelveners een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt tijdens de traditionele lintjesregen in het raadhuis.

Wonen gisteren 10:48

Woningbouw Middenwaard geschrapt ten faveure van nieuwe basisschool met voorzieningen

Amstelveen - Hoewel het gebied een woonbestemming heeft en er aanvankelijk (grondgebonden) middeldure woningen waren voorzien, schrapt het College van B en W de realisatie van woningen in deelgebied 2 van de Middenwaard, een momenteel braakliggend terrein op de grens van de wijken Groenelaan en Waardhuizen. Daarvoor in de plaats: de nieuwbouw van basisschool Willem Alexander, een kinderopvanglocatie, een gymzaal, meer groen & recreatie en een opgewaardeerde fietsverbinding.