Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 9)

Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 9) Foto: Ontwerp Station Zonnestein

Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote infrastructurele projecten in Amstelveen. In deze aflevering gaan we, net als vorige week, weer even kijken bij de werkzaamheden rond de Amstelveenlijn-kruising Zonnestein: van bouwput naar station.

Vorige week schreven we over de totale hoeveelheid beton die moest worden gestort. 16.000m3 stond er, maar daar kun je je moeilijk een voorstelling van maken. Uitgaande van een inhoud van 15m3, wat een standaard formaat is voor een grote rijdende betonmixer, komen we op een totaal van 1067 wagens, waarvan per uur 17 moeten rijden om het storten goed te laten verlopen. Als je al die mixers achter elkaar zou zetten krijg je een stoet van 9 km. Je zal er maar achter staan!

Fundering

De fundering voor de trambaan en auto’s is klaar. Hier zijn de mannen bezig met de aanleg en opbouw van de perrons, terwijl de zijwanden nog kaal zijn, maar die worden later aangekleed met platen. De donkergrijze stroken links en rechts (foto's onder) zijn geluidwerende matten, die onder de kiezels liggen waar de tramrails bovenop komen. Gelukkig maar, anders zouden we horendol worden van het geluid.

 

 

De hoogte van de kiezellaag wordt aangegeven door de metalen platen met verticale gleuven voor de afwatering aan de onderkant. De betonnen strook in het midden is voor de perrons, waar aan de opbouw is begonnen en een enkele trap ook al vroeg op zijn plaats is gehesen.

Toch, hoe zorgvuldig er ook wordt gewerkt en is gepland, ontstaan er ook wel eens problemen. Er wordt nog gewerkt aan de waterkelder (foto onder), wat bij Zonnestein nog open was en al afgedekt had moeten zijn. Probleem met de pompafvoer, maar er wordt aan gewerkt en ook dit komt op tijd klaar zo is verzekerd. Het heeft geen invloed op ed ingebruikname van de tramdienst.

Het einde komt in zicht

Eind augustus is het merendeel van het werk op de kruisingen Zonnestein en Kronenburg achter de rug en kan begonnen worden met de afwerking op het maaiveld. Een ovale rotonde met fietspaden, voetgangerspaden en – uiteraard – Amstelveens groen om de reputatie van de stad hoog te houden.

En daaronder? Een prachtig licht station met mooie koperkleurige wanden (nu al te vinden bij het begin van de A1), lichte tegels, nieuwe verlichting en nieuwe DRIS (digitale reigers informatie systeem) panelen, waarop naast actuele vetrektijden ook berichten over storingen en/of pendelbussen komen. Nog even geduld a.u.b!

Tekst & foto's: Henry Neeter, illustraties: Amstelveenlijn.nl


Reacties