Amstelveen start bomenkwekerij voor kinderen: de Kinderbomenbank
Amstelveen – Een kwekerij waar basisschoolkinderen onder begeleiding van de gemeente bijna 900 bomen gaan kweken, die over een aantal jaar elders in de stad worden aangeplant. Amstelveen beleefde gisteren een primeur met de start van de eerste Kinderbomenbank van Nederland.
Met het planten van diverse lindebomen door leerlingen van basisschool De Bloeiwijzer bij de schooltuinencomplex De Akkerbloem zag de Kinderbomenbank gisteren het levenslicht.
Plantervaring
Wethouder Frank Berkhout (Onderwijs, D66): ‘ Ook leerlingen van basisscholen De Horizon, De Linde en Vrije School Parcival gaan boompjes opkweken. Voorafgaand aan de plantactie krijgen de kinderen les in het planten en verzorgen van bomen. Vervolgens kunnen ze de theorie meteen in praktijk brengen. Een unieke ervaring.'
De gemeente gunt elk kind tijdens de basisschooltijd naar eigen zeggen 'een plantervaring' . De kinderbomenbank is niet de enige actie die op touw wordt gezet. Wethouder Floor Gordon (Groenbeheer en Natuur- en milieu-educatie, D66): 'Op de Kinderbomenbank kan onze basisschooljeugd zo’n tien inheemse soorten bomen die in Nederland voorkomen gaan opkweken. Zo zijn kinderen verantwoordelijk voor een boompje dat ook nog een plek gaat krijgen in hun eigen woonomgeving.'
900 kinderen, 900 bomen
De komende drie weken worden 900 bomen geplant door 900 kinderen. Het gaat onder andere om winterlindes, haagbeuken en kornoeljes. Daarna nemen kinderen ook de verzorging voor hun rekening. De gemeente wil ook basisscholen die nog niet bekend zijn met schooltuinieren benaderen en het aanbod aan lesmateriaal uitbreiden met zomer- én winterlessen.
Floor Gordon: 'Het geven van plantervaringen aan basisschoolleerlingen staat nog in de kinderschoenen. We willen bij succes mogelijk het aantal kwekerijen in de stad gaan uitbreiden.' Amstelveen beschouwt het groen in haar stad als één van haar kernkwaliteiten, omdat het de leefbaarheid van de stad vergroot en bijdraagt aan het welzijn van alle inwoners.