De Legmeerdijk/Noorddammerlaan bij de Urbanuskerk

CDA en bbA: Toename sluipverkeer in Bovenkerk is te voorkomen

Amstelveen – De politieke partijen CDA Amstelveen en Burgerbelangen Amstelveen (bbA) vinden dat een nieuwe bussluis bij de Urbanuskerk niet mag leiden tot meer sluipverkeer in andere delen van de wijk en zijn van mening dat een toename van sluipverkeer door Bovenkerk wel degelijk is te voorkomen.

Beide partijen melden daarbij geen tegenstanders te zijn van een bussluis bij de Urbanuskerk, omdat volgens bbA en CDA door de verkeerskundige knip  het doorgaande autoverkeer op de Noorddammerlaan en de Legmeerdijk sterk afneemt.

De bussluis zal er volgens de prtijen echter wel voor zorgen dat automobilisten een sluiproute kiezen via de Noorddammerweg en de Vierlingsbeeklaan: 'In een rapport van Royal HaskoningDHV is uitgerekend dat het aantal voertuigen per etmaal zal toenemen van 900 naar circa 2700: een verdrievoudiging. Dat is een ander beeld dan eerder aan de bewoners is geschetst. Bewoners hebben daarom bezwaar gemaakt en wethouder Rob Ellermeijer verzocht om opnieuw in gesprek te gaan', melden de partijen in een persbericht.

'BbA en CDA waarderen het dat de wethouder heeft laten weten opnieuw met bewoners te willen praten over het sluipverkeer door de nauwe straten van Bovenkerk. Maar de gesprekken moeten wel binnenkort gepland worden en leiden tot concrete toezeggingen en niet beperkt blijven tot vage beloftes’, aldus  Pier Rienks, fractievoorzitter van het CDA en Pieter Monkelbaan burgerlid van de Raad voor bbA.

Pieter Monkelbaan bba.jpg
Pieter Monkelbaan (bbA).

Sluipverkeer

'Het CDA en bbA vinden dat er alles aan gedaan moet worden om ook het resterende sluipverkeer uit Bovenkerk te weren. Dat kan volgens beide partijen bereikt worden met een combinatie van maatregelen zoals de doorgaande route via de Handweg-Bovenkerkerweg - Beneluxbaan aantrekkelijker maken en tegelijkertijd de route door Bovenkerk nog onaantrekkelijker.'

Rienks Pier.jpg
Pier Rienks (CDA)

Stoplichten

'De doorgaande route via Bovenkerkerweg en Beneluxbaan kan bv. aantrekkelijker worden gemaakt door de stoplichten beter af te stellen. Als de stoplichten richting Bovenkerk  zo afgesteld worden dat ze langer op rood staan, wordt het een stuk onaantrekkelijker om de route door Bovenkerk te nemen. Verder moet de gemeente werken aan een ‘slim verkeersbesluit’, zodat automobilisten niet meer via de navigatie van Google of TomTom door Bovenkerk worden geleid.'

Reguleren en voorlichting

Rienks en Monkelbaan denken dat in de eerste weken na invoering van de verkeerswijzigingen het wennen is voor automobilisten. Daarom zullen politie en boa’s het verkeer in die weken moeten reguleren en twijfelende verkeersdeelnemers de weg wijzen. Bovendien kan de route door Bovenkerk verder worden ontmoedigd door het plaatsen van borden (‘Alleen bestemmingsverkeer’), aangevuld met een gerichte voorlichtingscampagne in de media en door het verspreiden van folders aan automobilisten.

Noorddammerweg en Vierlingsbeeklaan

'Daarnaast zijn er verkeersbelemmerende maatregelen noodzakelijk in de Vierlingsbeeklaan en Noorddammerweg. De Noorddammerweg is weliswaar een 30-kilometergebied, maar de weg is nog niet als zodanig ingericht. Bovendien valt het ’30-km-bord’ amper op. Voor de Vierlingsbeeklaan geldt éénrichtingsverkeer, maar dit wordt nu al enige tientallen keren per dag genegeerd. In overleg met de bewoners dient gekeken te worden naar de best passende maatregelen om veiligheid te borgen en extra verkeer tegen te gaan.'

Niet afwachten

Monkelbaan en Rienks:  ‘We moeten niet afwachten totdat alles klaar is. Veel  maatregelen  en aanpassingen kunnen nu al worden uitgevoerd. Waarom wachten? Met het nemen van al deze beslissingen is verdrievoudiging van het sluipverkeer te voorkomen en wordt heel Bovenkerk een veilig gebied zonder overlast voor bewoners.’


Meer nieuws

Algemeen gisteren 14:43

Amstelveen overweegt Stadsfonds op te richten

Amstelveen - Het college van B en W is voornemens om een zogenoemd Stadsfonds in Amstelveen op te richten; een stichting van en door lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties die samen de stad commercieel, cultureel en sociaal aantrekkelijker maken, waarvan alle partijen in Amstelveen profiteren.

Algemeen gisteren 10:52

Weet jij een plek in jouw wijk die meer groen kan gebruiken?

Amstelveen - In het kader van de campagne ‘Groen moet je doen!’ vraagt gemeente Amstelveen inwoners om betegelde plekken in de openbare ruimte voor te dragen die meer groen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in hun eigen straat of wijk. Dat kan nog tot 1 mei 2024.

Sport gisteren 08:56

Karel Eykman school JD2 en JE1 winnaar schoolvoetbaltoernooi in Amstelveen

Amstelveen - Aan de lokale voorrondes van het KNVB schoolvoetbaltoernooi, die begonnen op woensdag 20 maart, hebben maar liefst 50 teams van 13 scholen in Amstelveen mee gedaan. Na vijf spannende weken van competitie hebben de beste acht teams van groep 5-6 en van groep 7-8 zich gekwalificeerd voor de finale op woensdag 24 april. De Karel Eykman school JD2 en JE1 kwamen als winnaar uit de bus.  

Algemeen 24 apr. 2024 19:53

Weerstand tegen uitbreiding betaald parkeren in Amstelveen: petitie gestart

Amstelveen - Er leeft onder diverse inwoners weerstand tegen de uitbreiding van betaald parkeren in Amstelveen, zeker nu het er naar uitziet dat in de toekomst betaald parkeren in heel de gemeente zal worden doorgevoerd. Diverse wijkbewoners twijfelen aan de betrouwbaarheid van zogenoemde parkeerdrukmetingen en zien de urgentie van betaald parkeren niet in.