Fixi slaat aan in Amstelveen: steeds meer inwoners melden digitaal
Amstelveen - Fixi, de nieuwe online mogelijkheid waarmee Amstelveners sinds kort meldingen kunnen doen over misstanden in de openbare ruimte, zoals volle afvalbakken, loszittende stoeptegels of defecte straatverlichting, slaat aan in Amstelveen. Steeds meer inwoners gebruiken Fixi in plaats van telefonisch meldingen te doen.
Fixi - dat al in meer gemeentes wordt gebruikt - werd in in het tweede kwartaal van dit jaar in Amstelveen ingevoerd, om het melden van zaken in de openbare ruimte makkelijker te maken voor inwoners. Maar met Fixi is vooral ook het afhandelen van meldingen door medewerkers van de gemeente eenvoudiger en vaak ook sneller geworden. De gemeente spreekt van een win-win situatie.
KLIK HIER VOOR MEER INFO OVER FIXI
Fixi slaat aan
Sinds de invoering van het digitale meldingssysteem Fixi is een duidelijk verschuiving van telefonische meldingen naar meldingen via Fixi.nl en de gratis te downloaden Fixi-app (App Store, Play Store) waar te nemen.
De nieuwe manier van meldingen afhandelen werkt volgens de gemeente goed: 'Naast telefonisch contact is er nu ook direct contact via e-mail mogelijk met de melders. En als een melding op de openbare kaart op Fixi.nl is aangegeven, dan geven we daar aan wat er met een melding gebeurt en hoe de melding is afgehandeld,' meldt een woordvoerder van de gemeente.
Gemeente-medewerkers gebruiken zelfde app
'Vroeger gingen buitendienstmedewerkers met papieren werkbonnen op pad. Nu werken zij met dezelfde app als de melders. Meldingen zijn daardoor sneller bij de medewerkers die de meldingen buiten oplossen. En als de melder zijn e-mailadres heeft achtergelaten of via een Fixi-account heeft gemeld, dan krijgt de melder bericht als een melding is afgehandeld'
Er is een duidelijke verschuiving gaande naar online melden, ten faveure van telefonisch melden. Van de circa 5000 meldingen die per kwartaal binnenkomen, wordt inmiddels bijna de helft online gedaan, waar dat voor invoering van Fixi beduidend lager was.
Snel
Het afhandelen van meldingen gaat soms zelfs zo snel dat er op dezelfde dag over dezelfde plek weer een nieuwe melding binnenkomt, bijvoorbeeld in het geval van afval naast containers. 'Als een melder per ongeluk zijn of haar woonadres doorgeeft in plaats van de locatie van de melding, is het even zoeken voor onze buitendienstmedewerkers. Zo is een medewerker naar aanleiding van een foto van een volle prullenbak gaan zoeken en heeft hij in de buurt van de melder de overvolle prullenbak gevonden en geleegd', aldus de gemeente.
Wethouder Gordon
Wethouder Floor Gordon (D66) is tot dusver te spreken over Fixi: 'We hebben het meldingensysteem Fixi ingevoerd om te zorgen dat meldingen over de openbare buitenruimte zo gebruiksvriendelijk en eenvoudig mogelijk gedaan kunnen worden. Dat past ook goed bij het digitaliseren van contacten met de gemeente. De app en site is bij veel gemeenten in gebruik en werkt goed. Het promoten van de app en de Fixi website ervan is nu heel belangrijk zodat onze inwoners weten wat ze kunnen doen als zij in hun leefomgeving afval signaleren of bijvoorbeeld kapotte lantaarnpalen zien.'