GL schuwt harde maatregelen voor automobilist niet: fietsveiligheid op 1 in Amstelveen

Amstelveen - GroenLinks Amstelveen pleit voor eventueel harde maatregelen om automobilisten te dwingen om voorzichtiger te zijn. De partij vindt dat de verkeersveiligheid voor fietsers in Amstelveen sterk te wensen overlaat en nú moet worden verbeterd.

De oppositiepartij roept het College van B en W op om ‘eindelijk werk te maken van de bescherming van fietsers.'

Onthutst

Directe aanleiding is een ernstig ongeval  dat vorige week plaatsvond aan de Noorddammerlaan in Bovenkerk, volgens de partiij de derde keer in een half jaar tijd dat er een ernstig fietsongeluk in Amstelveen plaatsvond. Simon Lutz van GroenLinks is onthutst. ‘De gemeenteraad heeft al in eerdere verkeersvisies uitgesproken dat de fietser een belangrijkere plek op de weg moet krijgen. Dat betekent dat je de automobilist moet aanspreken. Want bij een aanrijding tussen een auto en een fiets is er één altijd de dupe. De fietser eindigt in het ziekenhuis.’

Veiligheidscampagne richting automobilist

GroenLinks pleit ervoor dat de gemeente een veiligheidscampagne start die zich richt op de automobilist. De boodschap moet zijn: rij voorzichtig en hou rekening met de fietser. ‘Als dat niet helpt, dan moeten wij als gemeenteraad kiezen voor hardere maatregelen,’ vindt de partij.

simob lutz groenlinks.jpg
Simon Lutz (GL) aan de Van der Hooplaan, vlakbij de plek waar in 2022 een fietser om het leven kwam.

Lutz: ‘Denk aan een maximumsnelheid van 30 km per uur op wegen zonder vrijliggend fietspad . Of denk aan een aanpassing van de voorrangssituatie, zodat fietsers en voetgangers op bepaalde kruisingen voorrang krijgen, en niet de auto.’

Strenge regels

Hij voegt eraan toe: ‘De norm moet worden dat de auto zich aanpast en met strengere regels gedwongen wordt om voorzichtiger te zijn. Anders blijft fietsen in Amstelveen een wedstrijd in auto’s ontwijken.’ GroenLinks wil breken met het beleid van de gemeente om de fietsveiligheid te verhogen door de fietsers af te remmen en te hinderen. ‘Het is veel effectiever om de aanrijsnelheid van auto’s bij een rotonde aan te passen, of om auto’s met een stopbord te laten stoppen voor een fietspad.’

Waarom fietsen

Simon Lutz vraagt zich in het persbericht af of hij echt nog een keer moet opsommen waarom Amstelveen fietsvriendelijk beleid nodig heeft, maar doet dat vervolgens toch:  ‘Vooruit dan: fietsen is de meest CO2-neutrale manier om je voort te bewegen. Het zorgt niet voor overlast in de directe omgeving. En het is gezond.’

'Hoog tijd dus om beleid te maken voor veilig fietsen in Amstelveen. ‘Als wij onze klimaat- en milieudoelstellingen willen halen, dan moeten we ervoor zorgen dat meer mensen zich veilig voelen om hun boodschappen te doen met de fiets in plaats van met de auto. Om hun kinderen op de fiets naar school te brengen, en niet in de auto. Om te recreëren met een fietstochtje, en niet met een autorit. Het is niet meer dan normaal dat de gemeente goed zorgt voor de Amstelveense fietser.’

GroenLinks vindt het nu de hoogste tijd voor maatregelen om de fietser te beschermen. Lutz tot slot: ‘We willen niet wachten tot er weer een fietser geschept wordt.’


Meer nieuws

Algemeen vandaag 14:30

Programma Koningsnacht & Koningsdag Amstelveen 2024: maak het gezellig

Amstelveen - Koningsnacht en Koningsdag staan vanavond (26 april) en morgen (27 april) letterlijk voor de deur: het belooft als vanouds een gezellige mix van festiviteiten en vrijmarkten  te worden. De weersvoorspellingen: her en der zon maar ook af en toe een bui.

Algemeen vandaag 13:08

Deze 15 Amstelveners kregen vandaag een lintje

Amstelveen - Burgemeester Tjapko Poppens heeft vandaag, vrijdag 26 april, aan vijftien Amstelveners een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt tijdens de traditionele lintjesregen in het raadhuis.

Wonen vandaag 10:48

Woningbouw Middenwaard geschrapt ten faveure van nieuwe basisschool met voorzieningen

Amstelveen - Hoewel het gebied een woonbestemming heeft en er aanvankelijk (grondgebonden) middeldure woningen waren voorzien, schrapt het College van B en W de realisatie van woningen in deelgebied 2 van de Middenwaard, een momenteel braakliggend terrein op de grens van de wijken Groenelaan en Waardhuizen. Daarvoor in de plaats: de nieuwbouw van basisschool Willem Alexander, een kinderopvanglocatie, een gymzaal, meer groen & recreatie en een opgewaardeerde fietsverbinding. 

Algemeen gisteren 14:43

Amstelveen overweegt Stadsfonds op te richten

Amstelveen - Het college van B en W is voornemens om een zogenoemd Stadsfonds in Amstelveen op te richten; een stichting van en door lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties die samen de stad commercieel, cultureel en sociaal aantrekkelijker maken, waarvan alle partijen in Amstelveen profiteren.