‘Invoering 30 km/u in hoofdstad klap voor OV-netwerk in regio’
Amstelveen - Vijf gemeenten rond de hoofdstad willen opheldering van het Amsterdamse gemeentebestuur waarom er onvoldoende rekening is gehouden met het effect van het invoeren van 30-km zones (GOW 30*) op het regionale Openbaar Vervoer-netwerk van en naar Amsterdam, ondanks dat de gemeenten daar afgelopen zomer al om vroegen.
Gemeenten Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Aalsmeer en Uithoorn zijn bovendien not amused dat Amsterdam zich lang in stilzwijgen hulde. De vijf gemeenten vroegen afgelopen zomer per brief al aan graag te zien dat Amsterdam versneld maatregelen zou treffen die de negatieve effecten van de invoering van GOW 30 op het regionale ov-netwerk konden voorkomen of verminderen.
Maanden wachten op antwoord
De vijf gemeenten kregen heel laat (medio november) antwoord uit de Stopera en dat antwoord was bovendien onbevredigend. Amsterdam ging namelijk niet in op enkele cruciale zorgen die de vijf gemeenten hadden geuit en ook niet op een gevraagde versnelling van maatregelen. Vlak daarna (begin december) werd GOW 30 al in de hoofdstad ingevoerd en was er aan de voorkant weinig geregeld.
300.000 inwoners
Amstelveens wethouder Herbert Raat (VVD, Vervoer) noemt de invoering van GOW 30 in Amsterdam 'een klap voor het Openbaar Vervoer in de regio, waar zo’n 300.000 inwoners woonachtig zijn.' Hij heeft er niets op tegen dat Amsterdam de verkeersveiligheid probeert te verbeteren met de GOW 30 maatregelen, maar begrijpt niet waarom er vooraf niet goed genoeg is gekeken naar de effecten op het ov-netwerk in de regio van en naar Amsterdam. ‘Als je zoveel mogelijk mensen gebruik wilt laten maken van het openbaar vervoer lijkt me het een voorwaarde dat het vooraf goed geregeld is. Nu zijn de omliggende gemeenten voor een voldongen feit gesteld.’
Raat, namens Amstelveen mede-ondertekenaar van de brief aan de hoofdstad, wil voorkomen dat de 30 km-zones een verdere opmaat worden voor het schrappen van steeds meer buslijnen, refererend aan het verdwijnen van de 347 en 348 als straks de Uithoornlijn komt.
Connexxion
De 30 km-zones blijken in diverse gevallen een nadelig effect te hebben op het ov. Zo heeft vervoermaatschappij Connexxion meer voertuigen nodig voor zelfde dienstverlening en wordt de vervoersmaatschappij geconfronteerd met stijgende exploitatiekosten. Het effect op deze streekvervoerder is naar verwachting groter dan bij GVB met, in tegenstelling tot Connexxion, veel fijnmazige stadslijnen. Ook vrezen de vijf gemeenten nadelige effecten op lange termijn.
De vijf gemeenten hopen op korte termijn in gesprek te kunnen met het gemeentebestuur van Amsterdam en maken zich ook hard bij Vervoerrgeio Amsterdam.
*GOW 30 staat voor GebiedsOntsluitingsWeg met een maximumsnelheid van 30km/u. Het betreft een nieuw wegtype.