Na meer dan 100 klachten over Thuishulp nu beterschap beloofd
Amstelveen – De klachten die over thuishulp in Amstelveen binnenkomen worden voortaan adequaat opgepakt door gemeente en thuishulporganisaties. Dit nadat de politieke partij Actief voor Amstelveen (AVA) aan de bel trok over het grote aantal klachten in 2018 tot dusver; dat waren er meer dan 100.
‘Een ongehoord hoog percentage. Of elke klacht terecht is, is afhankelijk van de situatie en de omstandigheden. Maar elke klacht dient wel serieus te worden genomen en op korte termijn te worden behandeld. Zoals gezegd, schortte het daaraan helaas ook, zowel bij de thuishulporganisaties als bij de gemeente’, melden AVA-raadsleden Jacqueline Höcker en Tim Lechner.
Beterschap
‘De thuishulporganisaties en de gemeente hebben deze problematiek onderkend en beterschap beloofd. Afgesproken is dat klachten onmiddellijk in behandeling worden genomen en direct worden aangepakt. De gemeente gaat dat specifiek monitoren.’
Penibel
Vorige maand trok Actief voor Amstelveen aan de bel over de penibele situatie van de huishoudelijke hulp in Amstelveen. Höcker vroeg daarvoor speciale aandacht van wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg, PvdA)in een openbare commissievergadering.
Klachten
Via Facebook, telefoontjes, maar ook persoonlijke gesprekken bleek AVA dat er erg veel klachten waren en zijn over de thuishulp die mensen via de gemeente krijgen. In sommige gevallen kwam de thuishulp gewoon niet opdagen, werden afspraken niet nagekomen en mochten mensen niet zelf nadenken over wat wel of niet nodig is. Met de klachten daarover werd volgens AVA weinig tot niets gedaan door de thuishulpaanbieder. ‘Ook de gemeente reageerde niet of niet op tijd op die klachten. Het gedrag van gemeente en thuishulp aanbieders leek soms op het afschuiven van verantwoordelijkheid’
Gesprek wethouder
Höcker en Lechner hebben na de commissievergadering in een apart gesprek samen met wethouder Van Ballegooijen nog eens de puntjes op de i gezet. De wethouder heeft volgens AVA toegezegd dat alle punten specifiek aan de orde komen bij het opstellen van een nieuw WMO-beleid volgend jaar. ‘U mag van ons aannemen dat wij daarop goed zullen letten om de situatie in de thuishulp daadwerkelijk te verbeteren’, aldus Lechner en Höcker.
Training & screening
Een groot deel van de problemen wordt volgen AVA zoals overal in het land veroorzaakt door slechte afspraken met de thuishulporganisaties over de kwaliteit die geleverd moet worden. Ook wordt er onvoldoende op toegezien dat de thuishulpen – gelet op de soms kwetsbare thuishulpbehoevenden – goed kunnen communiceren met de cliënten en voldoende sociale vaardigheden bezitten. Actief voor Amstelveen wil dat er meer training en screening komt voor de thuishulpen.
Tim Lechner & Jacqueline Höcker