Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 11)

Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote infrastructurele projecten in Amstelveen. In deze aflevering meer over diverse groene (gras-)baanvakken die in delen van Amstelveen Zuid worden aangelegd.

Groene baanvakken verminderen het geluidsniveau en zijn visueel aantrekkelijker dan een spoorbaan in ballast zoals we gewend zijn. Rheda City Green is de groene versie van het ‘Rheda City’ ecologisch waardevolle platenbaansysteem, dat in Berlijn en Karlsruhe al is aangelegd en daar goed functioneert. In Amstelveen Zuid wordt het aangelegd tussen de Gondel (Waardhuizen) en Scherpenhof (Middenhoven) omdat daar de Amsteltram midden door een woonwijk loopt.  

Vorstvrije ondergrond

Het Rheda systeem begint met een funderingslaag van Repac. Dat is een mengsel van gebroken puin en bakstenen. Hierop worden de dwarsliggers geplaatst waar het spoor op ligt. Bij dit Rheda systeem bestaat dit uit twee betonnen blokken die verbonden zijn via een stalen wapeningsnet, zodat de afstand tussen de rails overal gelijk is en niet verder gesteld hoeven te worden zoals dat bij het spoor van het Stadshart is gedaan. (Zie hier Nog even geduld Aflevering 6).

 Bij iedere derde dwarsligger wordt een verticale stang met schroefdraad door de dwarsligger (Spindel) geplaatst op een metalen plaat. Hiermee worden de dwarsliggers en daarmee het spoor op de juiste hoogte afgesteld. Vervolgens wordt dit geheel in beton gestort waarmee de dwarsliggers verankerd worden in het beton. Deze betonlaag is 28 cm dik. Daarbovenop komt weer een laag van ongeveer 23 cm. teelaarde te liggen, waarin volgend voorjaar graszaad wordt gestrooid.

(Tekst gaat verdr onder foto's)

 

Tram door het gras

Die dwarsliggers worden kant en klaar aangeleverd en langs het traject gelegd. Met een speciale vorkheftruck worden 4 elementen tegelijk naar het tracé vervoerd, waar ze met speciale werktuigen, die door VITAL zelf zijn ontworpen, precies op de goede afstand worden gelegd. Dit traject van 1400 meter vergt meer werk dan het traditionele ballast systeem. Er wordt hier op reguliere tijden gewerkt – dus niet in twee ploegen.

(Tekst gaat verder onder foto's)

 

Als in het voorjaar van 2020 de bloemetjes weer beginnen te bloeien, zal de grasbaan duidelijk zichtbaar worden. De nieuwe Amsteltram rijdt hier dan pas eind 2020 over heen... dus nog even geduld a.u.b.!

Auteur: Henry Neeter


Meer nieuws

Algemeen gisteren 14:43

Amstelveen overweegt Stadsfonds op te richten

Amstelveen - Het college van B en W is voornemens om een zogenoemd Stadsfonds in Amstelveen op te richten; een stichting van en door lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties die samen de stad commercieel, cultureel en sociaal aantrekkelijker maken, waarvan alle partijen in Amstelveen profiteren.

Algemeen gisteren 10:52

Weet jij een plek in jouw wijk die meer groen kan gebruiken?

Amstelveen - In het kader van de campagne ‘Groen moet je doen!’ vraagt gemeente Amstelveen inwoners om betegelde plekken in de openbare ruimte voor te dragen die meer groen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in hun eigen straat of wijk. Dat kan nog tot 1 mei 2024.

Sport gisteren 08:56

Karel Eykman school JD2 en JE1 winnaar schoolvoetbaltoernooi in Amstelveen

Amstelveen - Aan de lokale voorrondes van het KNVB schoolvoetbaltoernooi, die begonnen op woensdag 20 maart, hebben maar liefst 50 teams van 13 scholen in Amstelveen mee gedaan. Na vijf spannende weken van competitie hebben de beste acht teams van groep 5-6 en van groep 7-8 zich gekwalificeerd voor de finale op woensdag 24 april. De Karel Eykman school JD2 en JE1 kwamen als winnaar uit de bus.  

Algemeen 24 apr. 2024 19:53

Weerstand tegen uitbreiding betaald parkeren in Amstelveen: petitie gestart

Amstelveen - Er leeft onder diverse inwoners weerstand tegen de uitbreiding van betaald parkeren in Amstelveen, zeker nu het er naar uitziet dat in de toekomst betaald parkeren in heel de gemeente zal worden doorgevoerd. Diverse wijkbewoners twijfelen aan de betrouwbaarheid van zogenoemde parkeerdrukmetingen en zien de urgentie van betaald parkeren niet in.