Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 11)

Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 11)

Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote infrastructurele projecten in Amstelveen. In deze aflevering meer over diverse groene (gras-)baanvakken die in delen van Amstelveen Zuid worden aangelegd.

Groene baanvakken verminderen het geluidsniveau en zijn visueel aantrekkelijker dan een spoorbaan in ballast zoals we gewend zijn. Rheda City Green is de groene versie van het ‘Rheda City’ ecologisch waardevolle platenbaansysteem, dat in Berlijn en Karlsruhe al is aangelegd en daar goed functioneert. In Amstelveen Zuid wordt het aangelegd tussen de Gondel (Waardhuizen) en Scherpenhof (Middenhoven) omdat daar de Amsteltram midden door een woonwijk loopt.  

Vorstvrije ondergrond

Het Rheda systeem begint met een funderingslaag van Repac. Dat is een mengsel van gebroken puin en bakstenen. Hierop worden de dwarsliggers geplaatst waar het spoor op ligt. Bij dit Rheda systeem bestaat dit uit twee betonnen blokken die verbonden zijn via een stalen wapeningsnet, zodat de afstand tussen de rails overal gelijk is en niet verder gesteld hoeven te worden zoals dat bij het spoor van het Stadshart is gedaan. (Zie hier Nog even geduld Aflevering 6).

 Bij iedere derde dwarsligger wordt een verticale stang met schroefdraad door de dwarsligger (Spindel) geplaatst op een metalen plaat. Hiermee worden de dwarsliggers en daarmee het spoor op de juiste hoogte afgesteld. Vervolgens wordt dit geheel in beton gestort waarmee de dwarsliggers verankerd worden in het beton. Deze betonlaag is 28 cm dik. Daarbovenop komt weer een laag van ongeveer 23 cm. teelaarde te liggen, waarin volgend voorjaar graszaad wordt gestrooid.

(Tekst gaat verdr onder foto's)

 

Tram door het gras

Die dwarsliggers worden kant en klaar aangeleverd en langs het traject gelegd. Met een speciale vorkheftruck worden 4 elementen tegelijk naar het tracé vervoerd, waar ze met speciale werktuigen, die door VITAL zelf zijn ontworpen, precies op de goede afstand worden gelegd. Dit traject van 1400 meter vergt meer werk dan het traditionele ballast systeem. Er wordt hier op reguliere tijden gewerkt – dus niet in twee ploegen.

(Tekst gaat verder onder foto's)

 

Als in het voorjaar van 2020 de bloemetjes weer beginnen te bloeien, zal de grasbaan duidelijk zichtbaar worden. De nieuwe Amsteltram rijdt hier dan pas eind 2020 over heen... dus nog even geduld a.u.b.!

Auteur: Henry Neeter


Reacties