Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 6)
Amstelveen – In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Werden de werkers eerder geteisterd door hitte, nu maken de diverse stortbuien het werk niet echt aangenaam, maar er wordt natuurlijk stug doorgewerkt.
In deze zesde aflevering meer over de vele werkzaamheden rond station Stadshart.
Halte Stadshart nieuw
De halte van Lijn 5 bij het Stadshart wordt in zes weken volledig vernieuwd. Leidingen, perrons, rails, wissels; alles gaat volledig op de schop. Het GVB heeft besloten dat het niet kan dat als er, door een storing of een botsing tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Centrum, op de hele lijn helemaal geen trams kunnen rijden.
Extra bogen
Daarom worden twee extra bogen aangelegd zodat bij een incident tussen Station Zuid en Amstelveen Centrum het mogelijk is tijdelijk trams te laten rijden tussen Westwijk en Stadshart, zodat reizigers over kunnen stappen op het busstation. De wissels en de uiteinden van de dubbele rails aan beide zijden liggen hiervoor al helemaal klaar (zie foto onder) en worden in 2020 met elkaar verbonden. Dan wordt deze kruising op de Beneluxbaan één weekeinde volledig afgesloten om de verbinding tot stand te brengen en opnieuw te asfalteren en het tunneltje aan te passen!
Perrons Stadshart
Op het nieuwe perron aan de zuidzijde van het Stadshart steken om de paar meter nu nog kabels uit de grond voor verlichting, informatieborden en kaartautomaten (zie foto hieronder). Aan de Noordzijde zijn de tegels al gelegd en is het wachten op de aankleding zoals we dat vorige week bij station A.J. Ernststraat al hebben laten zien.
Nieuwe wissels en rails
Nieuwe rails leggen is een secuur en intensief werkje waar in twee ploegen zo'n dertig mensen mee bezig zijn. Eerst wordt de rails gesteld met zeg maar een grote waterpas (zie onderstaande foto:).
Daarna worden op de juiste afstanden gaten afgetekend (zie onderstaande foto):
Vervolgens worden gaten geboord, wordt er schoongemaakt en worden bouten van dertig centimeter in het asfalt geschroefd (zie foto onder) en wordt de rails op de juiste hoogte gelegd, machinaal vastgezet en aan elkaar gelast.
Het gebeurt zo precies dat je er straks als passagier niets van merkt. De mensen van Vital, veelal werkzaam bij Volkerrail en KWS zijn hier specialisten in!
Nieuwe trams worden getest
En er is inmiddels al een derde nieuw tramtoestel geleverd, die in Duitsland – voor de certificering – uitgebreid getest wordt op betrouwbaarheid. Deze wordt bijvoorbeeld stijf bevroren en tot het maximum toelaatbare verwarmd. Ook wordt er mee geremd en hard opgetrokken. Allemaal tests om te kijken waar de uiterste grenzen liggen zodat - indien nodig - de trams die nu nog in productie zijn aangepast kunnen worden.
Behoorlijk op schema
Het is nog steeds de verwachting dat alles op tijd klaar komt, want ondanks hitte en regen is er (nog) geen substantiele vertraging ontstaan. Over een paar weken rijden er voorlopig weer ‘oude’ trams (lijn 5 & spitslijn 6). Dus nog even geduld a.u.b.!
Tekst en foto's: Henry Neeter / onderste foto Amstelveenlijn/15G tram