Nog even geduld a.u.b. (Aflevering 3)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden rond de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Deze week over het leggen van nieuwe sporen én het wassen van kiezels - met 15 meter per uur!
Er is inmiddels een begin gemaakt met het leggen van de nieuwe sporen van halte Sportlaan tot Centrum. De kruising bij de Sportlaan blijft nog een tijd dicht, want er is net begonnen met het uitgraven voor de onderdoorgang.
Op het traject rijdt deze week een zogenoemde 'Mini-HOR'van Jumbo Tec (foto boven), een verkleinde versie van machines die Volker Rail ook gebruikt bij het aanleggen van de sporen voor NS-Rail. Deze machine kan zowel op rupsbanden als rails rijden. Het is een zeer stoffige operatie en daarom wordt met twee tankwagens vóór en achter de Mini-HOR het traject constant nat gehouden.
Wasstraat
Aan de voorkant van de ‘wasstraat’ schept een dwarsliggende ketting de stenen omhoog op een transportband naar boven. Vervolgens worden ze uitgestrooid op een bewegende zeef, die stenen die kleiner zijn dan 25 mm via een andere band naar de zijkant transporteert. Deze worden geladen in een vrachtwagen of een ‘loader’ op rails als daar plaats voor is.
De gewassen kiezels worden teruggevoerd naar de plek waar ze vandaan komen. Op deze manier kan men 525 meter per dag af leggen als voorbereiding voor een KROL (kraan op rails) die in één handeling vier (Belgische) dwarsliggers oppakt - die al bijna overal langs de Beneluxbaan liggen en op de goede afstand van elkaar legt, zodat in een volgende fase de rails gemonteerd kan worden. En dat kan met een snelheid van 525 meter oer dag.
Oponthoud
Er zijn twee vertragende factoren bij deze operatie; onweer en als de temperatuur boven de 30 graden komt, moet men met het aan het aan elkaar lassen van de rails stoppen. Dat heeft te maken met de spanning op het materiaal, want ijzer zet uit bij hitte en krimpt weer bij kou. En de rails moet natuurlijk wel helemaal glad liggen om comfortabel met de nieuwe trams te kunnen rijden!
Tekst & foto's: Henry Neeter