Nog even geduld a.u.b.! (Aflevering 31)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in diverse werkzaamheden en de voortgang rond grote bouwprojecten in Amstelveen. In aflevering 31 een kijkje bij de halte Kronenburg van de Amstelveenlijn, waar afgelopen week behoorlijk veel is veranderd.
Deze week zijn bij halte Kronenburg zoals bekend de rijbanen voor het autoverkeer in beide richtingen opengesteld. De trams reden er al en nu moeten we even wennen dat we met de auto een stukje over de nieuwe Beneluxbaan de tunnelbak in kunnen rijden.
Er wordt ook hard aan gewerkt om de verbinding met Zonnestein te kunnen maken, wat in mei 2020 gaat gebeuren. Eerst moeten de fiets- en voetgangersoversteekplaats bij Biesbosch worden opgeruimd. Ook zijn de hekken met waarschuwingsborden voor de voetgangers aangebracht.
Tijdelijk felle ledverlichting
Er is bij Station Kronenburg nieuwe ledverlichting opgehangen (zie foto boven) die momenteel nog niet bijgesteld kan worden. Deze zuinige lampen branden tijdelijk op volle kracht, maar dit gaat in de toekomst terug naar ongeveer 50%. De oorzaak hiervan is dat diverse elektrische systemen nog niet met elkaar zijn verbonden. Hierover hebben de bewoners in de omgeving een brief ontvangen met een duidelijke verklaring.
Ook zijn de nieuwe lichtmasten (foto onder) al geplaatst langs de bovenste rijbaan voor zowel het afslaand als het invoegend verkeer.
Opmerkelijk stil
Als je op het nieuwe perron staat is het opvallend stil. Je hoort nauwelijks lawaai van de auto’s en bussen en ook het geluid van de trams wordt voor een groot gedeelte geabsorbeerd. Dat komt door de onregelmatige wanden die de geluidsgolven doorbreken en vol zitten met kleine gaatjes waar het geluid doorheen gaat!
Achter die wand met gaatjes en voor de muur van de tunnel bevindt zich nog een extra laag (Zie de pijl op de onderste foto) die voor extra stilte zorgt. Net als de muur van varkensgras aan weerszijden van de tunnel.
Perrons en wegen
De trappen en perrons worden nu afgewerkt, waarbij de tegels op de stalen trappen met een speciale kit worden vastgezet, die op een hogere temperatuur moet drogen dan de omringende lucht. Daarvoor staan er hetelucht kachels (foto onder) die de warmte omhoog blazen.
Aan de oostkant van de kruising wordt de laatste hand gelegd aan de toegangswegen; aan de westkant is men van de week begonnen met de voorbereiding om ook daar aan de slag te gaan. Dus nog even geduld, a.u.b.!
Tekst en foto's: Henry Neeter