Nog even geduld a.u.b. (Aflevering 4)
Amstelveen - In de rubriek ‘Nog even geduld a.u.b.!’ geeft AmstelveenZ.nl lezers inzicht in de diverse werkzaamheden en de voortgang rond de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Vandaag onder andere over de aanleg van de ongelijkvloerse kruisingen en de noodzaak van het realiseren van enorme waterkelders.
Inmiddels zijn haltes Poortwachter, Brink en Meent in Amstelveen Zuid gesloopt en wordt er volop gewerkt aan het nieuwe spoor tussen Buitenveldert en het Stadshart.
De kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein in het noorden van Amstelveen worden in zes weken tijd ongelijkvloers gemaakt, met aanleg van het spoor. Daarna kunnen tramlijnen 5 en 6 weer gaan rijden; zoals bekend vervangen bussen 45 en 55 nu trams 5 en 6 - prettig nieuws voor ov-reizigers was eerder dat de ritprijs van bus 55 wordt aangepast en dat ook extra gemaakte kosten worden vergoed.
Toekomst: ongelijkvloerse kruisingen
In de toekomst zal het doorgaande wegverkeer op één rijstrook (naast de trambaan & zonder stoplichten) langs de ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein rijden.
Het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising is een enorme klus. Er moet een gelijkvloerse rotonde worden aangelegd voor voetgangers, fietsers en plaatselijk verkeer.
De eerste mantelbuizen zijn al in de zomer van 2017 aangelegd: daardoor heen lopen de leidingen voor stroom, internet en telefoon. Daarnaast liggen buizen voor waternet en riool. Palen voor de fundering van de rotonde waren al tijdens de voorbereiding in de grond geboord en steken boven de gestorte betonfundering uit. Hierop komen de liggers die boven het spoor de rotonde ondersteunen.
Daaronder wordt plaats gemaakt voor de tramsporen, plus daarnaast het doorgaande autoverkeer. Maar wat gebeurt er als het regent en het water met bakken uit de hemel valt? (Tekst gaat verder onder foto)
Wateropvang
Om te zorgen dat de verdiepte bakken van de ongelijkvloerse kruisingen niet onderlopen worden hier enorme waterkelders aangelegd met een capaciteit van 300 m3, die op 14 meter onder NAP op wederom een nieuwe fundering rusten. In die fundering liggen een aantal enorm grote ankers, die ervoor moeten zorgen dat deze waterkelders niet gaan drijven.
Bij de kruising Sportlaan liggen ze dwars, bij Kronenburg en Zonnestein in de lengterichting en hebben een capaciteit van 400m3, 11 meter onder het maaiveld. Met drie pompen wordt het water weggepompt naar de watergangen in de buurt, zodat trams en verkeer zonder verstoring kunnen blijven rijden. (Tekst gaat verder onder foto)
Na de vakantie
Als u terugkomt van vakantie en de scholen weer beginnen hebben de bikkels gewoon doorgewerkt en ervoor gezorgd dat de aanleg van de grootste bouwwerken achter de rug is. Van 15 tot 19 juli en van 28 tot 29 juli is de tunnel bij Onderuit voor fietsers dicht; er is een omleiding via Biesbosch en Oranjebaan. Van 12 tot 23 augustus is de oversteek bij Biesbosch dicht. Omleidingen voor fietsers gaan via Uilenstede en de fietstunnel bij Onderuit en voor voetgangers rijdt er een pendelbus. Dus nog even geduld!
Tekst en foto's: Henry Neeter